Autor: Oriol Gracià

Els darrers anys l’enoturisme, el turisme vinculat al vi, ha pres força a la comarca de la Terra Alta. Un turisme que s’ha beneficiat de la notorietat que han aconseguit el vins de la Denominació d’Origen d’aquest territori del Sud de Catalunya. Avui, setze touroperadors europeus i nordamericans s’han desplaçat fins a Gandesa i Vilalba dels Arcs per conèixer de primera mà l’oferta d’aquesta comarca encara desconeguda per a molts turistes i empresaris del sector.

Aquesta tarda diversos representants de la Plataforma en Defensa de l’Ebre s’han desplaçat a Barcelona per entregar al Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, les 8.865 signatures que han recollit les darreres setmanes, en una campanya que tenia per objectiu reforçar la pressió que Ribó pugui exercir en les institucions europees per intentar aturar l’execució del Pla Hidrològic Nacional.

L’escriptor Santi Baró és d’Olesa de Montserrat, però és a Sant Carles de la Ràpita on troba la inspiració per pensar la trama de les seues novel·les. “Mentre pesco a la badia dels Alfacs, quan estic sol i tranquil, quan no em molesta ningú tret dels flamencs, les fotges i els ‘patos’, és quan estic tranquil per construir les escenes de les meus llibres”.

Fer valdre els principals fotògrafs històrics del nostre territori. Aquest és l’objectiu de la col·lecció Finestres del Passat, de l’editorial Onada Edicions. I precisament aquesta setmana se n’ha presentat el tercer volum dedicat al farmacèutic i fotògraf Gerard VergésZaragoza, iaio del conegut poeta Gerard Vergés Príncep. El llibre recull una quarantena d’imatges del seu fons entre les quals es poden veure els comerços del carrer de la Rosa de Tortosa, les proves ciclistes al barri de Remolins, els banquets a l’hotel Ciboni o l’avarada del Vapor Anita, el 28 d’octubre del 1915.

El debat sobre la simbologia franquista i la Llei de Memòria Històrica també ha arribat a Sant Carles de la Ràpita. I el focus de discussió és ben concret: la torre del segle XVI ubicada al mirador de Guardiola, una construcció que formava part del sistema defensiu dels Alfacs i sobre la qual, a la meitat dels anys seixanta, s’hi va afegir un sagrat cor i una creu per honorar els militars franquistes.

Des que la tardor del 2013 la injecció de gas al magatzem submarí Castor va provocar terratrèmols a les poblacions costaneres de Baix Maestrat i les Terres de l’Ebre, el tancament i desmantellament les instal·lacions marines i terrestres del projecte ha estat una de les principals protestes ciutadanes de les Terres de l’Ebre i el Maestrat. Aquest matí part d’aquestes reivindicacions han arribat al Congrés dels Diputats. I és que la Cambra Baixa ha aprovat una Proposició No de Llei (PNL) que a petició d’En Comú Podem insta, entre d’altres, el Govern a definir un calendari per desmantellar la infraestructura.

Ensurt aquest matí a la cruïlla dels carrers Lamorte de Girgnon i la Ronda Docs de Tortosa. Dos turismes hi han col·lidit i un dels cotxes s’ha encastat a l’aparador de l’ortopèdia ‘Rambla’ ubicada just a la cantonada, en un dels punts negres del transit rodat de la ciutat. Malgrat l’aparatositat de l’accident, només un dels conductors ha patit contusions lleus. La col·lisió ha trencat els vidres de l’aparador i la porta, però no ha provocat danys materials a l’interior de l’establiment.

Preocupació entre les agents polítics locals a les Terres de l’Ebre. Els incomoda el retard en la finalització de les obres de descontaminació dels fangs contaminats de de l’Embassament de Flix, però també la paralització de les obres hidràuliques complementàries previstes en diversos municipis de l’Ebre i el Priorat, en l’anomenat Pla de Restitució Territorial.

Les tretze víctimes mortals de de l’accident d’autocar de Freginals viatjaven sense cinturó de seguretat. Així ho han explicat aquest migdia fonts dels Mossos d’Esquadra. Avui, també, els forenses del Departament de Justícia han identificat l’ADN les tres últimes víctimes italianes. Així, un cop completada la identificació científica de les 13 noies que van perdre-hi la vida, ja no queda cap víctima mortal al tanatori.

A poc a poc es van desgranant les novetats sobre la nova edició de La Fira del Llibre Ebrenc de Móra d’Ebre, que enguany se celebrarà del 27 al 29 de maig. El certamen s’ha organitzat en paral·lel a Litterarum, fira d’espectacles literaris, que tindrà lloc durant les mateixes dates. Enguany, en La Fira del Llibre Ebrenc s’exposaran més de 2.000 títols de temàtica ebrenca i la seva àrea d’influència.

El finançament del projecte Ebreterra continua generant polèmica. ICV-Entesa Terres de l’Ebre ha criticat avui Convergència, partit impulsor d’aquest centre de promoció turística ubicat a Deltebre i gestionat pel Consell Comarcal del Baix Ebre. Els ecosocialistes també han carregat contra el PP i, sobretot, ERC i el Partit Socialista, grups a l’oposició quan es va aprovar l’equipament i que, segons ICV, no van fer un seguiment crític del procés.

Aquesta tarda, cap a les cinc, està previst que surten cap a l’aeroport de Reus els cossos d’un primer grup de les noies mortes a l’accident de l’Autopista AP7 a Freginals, ocorregut la matinada de diumenge passat. Es tractaria dels cossos de tres o quatre jóvens, de nacionalitat italiana. La resta de víctimes mortals del mateix país –de les tretze morts, set eren italianes- podrien ser traslladades demà durant el matí.

L’Hotel Corona de Tortosa s’ha convertit des de primera hora del matí en el centre neuràlgic des d’on s’organitza l’operatiu d’atenció a les víctimes de l’accident. El President de la Generalitat, Carles Puigdemont; el conseller d’Interior, Jordi Jané, el rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez; i el ministre d’Interior, Jorge Fernández Díaz, són algunes personalitats que s’han desplaçat a la capital del Baix Ebre per participar en la coordinació de tasques.

«La proves d’anàlisis de droga i d’alcoholèmia al conductor han donat negatives. Tot i així, l’error humà encara per determinar apunta com a causa de l’accident». Aquestes són paraules del ministre d’Interior, Jorge Fernández Díaz, que s’ha desplaçat a primera hora de la tarda a Tortosa per interessar-se pel dispositiu policial i mèdic activat després de l’accident de l’autocar amb estudiants d’aquesta matinada a l’AP7 a l’altura de Freginals, a la comarca del Montsià.

Tortosa és apunt d’inaugurar la Setmana Santa més matinera de Catalunya. I és que a diferència d’altres poblacions del país, a la capital del Baix Ebre, la primera processó se celebra el mateix diumenge de Rams, una processó que enguany compleix 210 anys. Aquests dies, el Centre d’Interpretació de la Setmana Santa, ubicat al carrer Montcada, és el punt neuràlgic des d’on es coordinen tots els preparatius.

Malgrat que enguany la Setmana Santa s’ha avançat al mes de març, el sector turístic veu amb optimisme l’inici de la temporada, uns dies de vacances en els quals s’espera una bona afluència en els territoris interiors de les Terres de l’Ebre. Tradicionalment, la Setmana Santa ha estat un dels períodes àlgids de la temporada turística en comarques com al Terra Alta.

Al voltant de set tones de brossa, plàstics i llaunes, principalment. Aquest és el pes  que diumenge van recollir els gairebé tres-cents voluntaris que van participar en la jornada de neteja de platges del Delta de l’Ebre. Des de les deu del matí i fins a hora de dinar els diversos grups coordinats pel Parc Natural del Delta de l’Ebre van pentinat diversos espais naturals del municipis de l’Ampolla, Camarles, l’Aldea, Deltebre, Amposta, Sant Carles de la Ràpita i Sant Jaume d’Enveja.