Aparcar des d’avui en zona blava a Amposta serà gratis. I ho serà durant un període indeterminat de temps, després que els serveis tècnics del consistori determinessin dilluns passat que no procedia la pròrroga del contracte per a la seva explotació concedit el 2008 a l’empresa Eysa per un període de 15 anys, extensible a 10 més. L’acord estava vinculat a la construcció de l’aparcament de la plaça Ramon Berenguer IV. En aquest darrer cas, la concessió és de 40 anys prorrogables fins a 50, i no queda afectat per aquesta decisió.
L’alcalde, Adam Tomàs, ha explicat aquest matí en roda de premsa que “en el cas concret de la zona blava, el contracte fixava que la pròrroga es podia fer en cas que fos necessari restablir l’equilibri econòmic i financer de l’empresa concessionària. I tot i que l’empresa ha manifestat la voluntat de prorrogar-lo -afegia-, l’informe que tenim dels serveis jurídics determina que la concessió no és prorrogable perquè les pèrdues que ha pogut tenir durant aquests anys no poden ser imputables a decisions de l’ajuntament”, segons precisava, “sinó perquè no s’han complert les expectatives que tenia l’empresa concessionària”. L’estimació efectuada per Eysa era de 298.000 euros anuals, mentre que els ingressos reals estan al voltant dels 180.000 euros. “Una cosa és que aquest diferencial sigui a causa que la previsió no s’ha complert, i una altra que sigui degut per una modificació substancial del contracte. Nosaltres, com administració, no podem garantir ingressos a l’empresa. El que pretenia l’empresa és amortitzar la part de l’obra” de la construcció de l’aparcament “sumant els ingressos que li feia arribar la zona blava”, afirmava.
“Per tot plegat, la zona blava queda suspesa, que no anul·lada definitivament”, ha afegit l’alcalde, “i aprofitarem la situació per reestructurar i repensar tant la distribució dels aparcaments com el sistema de gestió que en fem”, per la qual cosa es demanarà l’ajut de l’Associació de Municipis pel Transport Urbà. “Creiem que hi ha carrers que necessiten zona blava, com les zones comercials, per afavorir la rotació de vehicles, però potser n’hi ha d’altres que no”, explica Tomàs. L’alcalde també ha explicat que ja s’ha traslladat a l’empresa concessionària aquesta resolució i que durant el dia d’avui i demà es procedirà a tancar les màquines i tapar tota la senyalització.
El batlle ha reconegut que la possibilitat de dur a terme la gestió de les zones blaves directament des del consistori havia estat damunt la taula, però que “un de tants errors que venen arrossegats des del passat ens va fer veure que encara no s’havia aprovat definitivament” el reglament que en regula la gestió. “Per tant, és un pas que haurem de fer ara, amb les modificacions que creguem oportunes”, exposava sense establir terminis.
Tomàs ha reconegut l’existència de discrepàncies entre les diferents avaluacions realitzades pels responsables de l’empresa i la intervenció i secretariat municipal. En primer lloc, pel que fa a la data exacta de finalització de la concessió (des del consistori es fixava pel 23 de febrer i des de la concessionària el retarda fins a l’11 de març), i, per altra banda, precisament per les discrepàncies sobre a qui se li pot atribuir el dèficit de l’explotació. “Entenc que el debat, si l’ha d’haver amb l’empresa, estarà aquí. Ells podran recórrer el decret pel qual se’ls va comunicar la decisió municipal amb un recurs de reposició i, en segona instància, la via administrativa quedarà oberta. L’empresa té la sobirania de decidir si la decisió presa és correcta o no. El que no farem és fer una pròrroga amb un informe desfavorable d’intervenció”, deixava clar l’alcalde.