Dimarts d’esta setmana, 17 de juny, Santa Bàrbara farà efectiu el canvi a l’alcaldia que recull el pacte de govern que van establir Junts i ERC al principi del mandat. Lluís Gimeno prendrà el relleu d’Antonio Ollés, que ha sigut alcalde del municipi els últims 5 anys. A L’Ebre al Dia explica que encara hi ha molts projectes per seguir implementant al municipi i es mostra a disposició del seu partit per seguir treballant per Santa Bàrbara els pròxims anys.
Pregunta: Abans de parlar del present, m’agradaria anar fins al 17 de març de 2020, que és quan va ser nomenat alcalde de Santa Bàrbara després de la renúncia del seu antecessor. Ho va fer en ple estat d’alarma per la pandèmia de la Covid-19. Podem dir que va ser un començament totalment excepcional.
Resposta: Sí, perquè vaig entrar a l’alcaldia per la renúncia de l’anterior alcalde. Va ser un 17 de març i ara farem el relleu el 17 de juny, per tant, 5 anys i 3 mesos exactes. El 14 de març d’aquell any havien decretat l’estat d’alarma, així que vaig entrar ja directament en pandèmia. Va ser una experiència no molt agradable, no ja a Santa Bàrbara sinó a tots els pobles. Però d’això també se n’aprèn. En estes circumstàncies també treus lliçons de vida. D’allò sembla que n’haja passat molt de temps, que faça quatre dies, però la veritat és que el temps ha passat volant.
P: Aquella circumstància tan complicada va haver de fer canviar les prioritats?
R: És evident. No ens hi havíem trobat mai i vam haver d’improvisar, veient també el que feien altres poblacions. Recordo que estàvem pendents tots els dies de la informació del Procicat, per si teníem al poble algun cas nou o no. Anàvem adoptant mesures preventives, que en aquell moment semblaven bàsiques. Recordo la temporada que ens va donar per desinfectar els carrers. Ara ho penses i dius… Potser no calia tant. Però bé, en aquells moments es va intentar fer tot el que pensàvem que era convenient per protegir la salut dels nostres ciutadans. Perquè no sabíem fins on podia arribar aquella pandèmia.
P: Amb este inici tan excepcional, podem dir que no ha tingut una alcaldia fàcil. Ha hagut de lidiar amb diferents polèmiques: per exemple, la de la planta de compostatge, que fins i tot el va portar a convocar una consulta.
R: Va ser la primera consulta ciutadana que s’ha fet a Santa Bàrbara. Ja fa més de 4 anys que arrosseguem este tema. De moment, la planta de compostatge no s’ha construït. Té llicència ambiental per fer-ho però un contenciós administratiu en contra d’esta llicència. Per tant està en mans de la justícia i poden passar mesos o anys fins que dictaminen alguna cosa a favor o en contra. Nosaltres pensem que les coses s’han fet administrativament de la manera correcta, però la justícia dictaminarà què s’ha de fer amb això.
Com a administració, hem fet totes les coses que s’havien de fer i de la manera que s’havia de fer, en relació a la planta de compostatge. Ara és la justícia qui ha de dictaminar si es pot fer o no
P: El rebuig de la planta de compostatge va fer que sorgís una plataforma ciutadana. Des de l’Ajuntament sempre heu defensat que s’ha fet tot el que es podia fer.
R: Tot i més. A alguns potser els semblarà poc, però hem fet totes les coses que s’havien de fer i de la manera que s’havia de fer. I evidentment, com a tota la vida, segurament que es podria haver fet d’alguna altra manera o segurament que comès algun error, però des de la part nostra pensem que la voluntat ha sigut de fer les coses de la manera més transparent i neta possible i intentant no perjudicar ningú, ni veïns, ni empresa, ni absolutament ningú.
P: Caldrà esperar la resolució de la justícia per veure si tira endavant el projecte?
R: Teòricament, l’empresa podria continuar amb la següent fase, que seria la construcció, demanar la llicència d’obres. Però potser per prudència estan esperant a que la justícia s’hi pronuncie. Porten ja quatre anys esperant, suposo que no ve d’un any més o un any menys.
Hem de fer front a molèsties per l’activitat d’empreses que no són al nostre municipi sense que haguem pogut incidir en res sobre la tramitació. Esperem que complisquen la moratòria que tenen fins al 31 de desembre per implementar mesures que reduïsquen els fums i les olors
P: També han hagut de fer front a les queixes per episodis de males olors, en aquest cas provinents de les plantes de biogàs de la Galera. Crec que ara mateix estan tornant a patir un episodi d’estes males olors. Des de l’Ajuntament de Santa Barbara també heu hagut de fer front a aquesta situació, malgrat que les males olors venen d’un altre lloc que no és del municipi.
R: Si no teníem prou amb una planta que suposadament s’havia de construir al nostre terme, en estos quatre anys han sortit altres plantes al terme de la població veïna, en este cas una planta d’assecament de sansa i una planta de biogàs, que perjudiquen també la nostra població, perquè estem quasi a mitant camí. Hem hagut de fer front a esta situació, que sense poder incidir ni en llicències ni en permisos ni en res, ens ha tocat patir les conseqüències. I també, en este sentit, hem fet tot el que hem pogut: hem parlat amb les empreses, hem fet rodes de premsa a peu de planta demanant que les diferents empreses preguessen mesures per a eliminar els fums, per a reduir les olors…
La planta de biosansa funciona per temporades. Ara, des del febrer ha estat parada i per tant no hi ha problema ara. Però a la propera campanya tornarem a tenir molèsties si no prenen alguna mesura. Recordo que tenen una moratòria fins al 31 de desembre per a adoptar mesures. I esperem que, que es complirà i apliquen alguna mesura reductora de fums i males olors. Respecte a la planta de biogàs, l’any passat, per estes dates, era una cosa insuportable. Eren olors de dia i de nit cada dia. Es va fer una manifestació per part del col·lectiu Amevesaba. Una manifestació important, de més de 300 persones, perquè la situació era insostenible.
Aquell estiu, a partir del setembre, van entrar en funcionament uns filtres que han fet que millorés molt la situació, però s’ha de ser sincer i, en estes últimes setmanes, tornen a haver episodis de males olors, possiblement per les direccions dominants dels vents. A l’estiu, per la raó que siga, primer, que la gent a casa tenim les finestres obertes i és més fàcil de percebre aquestes males olors. I segon, que els vents dominants deuen ser més de sud i ens arriben més estos episodis de males olors. Per això seguim en contacte amb els propietaris de la planta de biogàs, que en aquest cas és ENCE, una multinacional, recordant-los que continuen tenint molèsties i que en aquells filtres que van posar no és suficient, i per això ja s’han compromès a adoptar mesures addicionals per a arribar a l’objectiu: que la planta de biogàs de la Galera siga modèlica, en el sentit que no genere perjuís a ningú, ni a veïns de la Galera, ni a veïns de Santa Barbara, ni de cap altre poble. Hem de confiar en la seua paraula i que compliran el compromís.
P: Fins i tot van demanar la instal·lació de mesuradors ambientals per poder controlar tots estos episodis de males olors.
R: Sí, tenim quatre estacions, amb dos sensors cadascuna, que el que fan és mesurar els nivells de partícules volàtils orgàniques derivats del sofre i derivats de l’amoniac. El que fan és detectar possibles pics d’estos gasos, que en principi són els que generen les males olors. I així es pot fer un seguiment, perquè fa una mesura cada cinc minuts. I d’aquí pots arribar a treure conclusions de quins moments es donen els casos, quins vents bufaven, quines condicions meteorològiques tenies quan es van produir aquells pics…
P: Més enllà de les males olors, que pot ser molest, hi ha preocupació per si també es genera algun tipus de contaminació ambiental?
R: Una cosa és la percepció, la molèstia, la mala olor, i l’altra preocupació seria que això pugui ser perjudicial per a la salut, que això seria encara pitjor. I per això s’ha de treballar per tindre controlades estes emissions i que siguin el mínim possible, i si pot ser que desapareguen del tot.
P: Quin altre moment difícil ha deparat l’alcaldia?
R: El 3 de setembre del 2023 vam patir una barrancada que ens va destrossar alguns carrers i, sobretot, bona part dels camins del terme municipal. Ha passat ja més d’un any i mig i, afortunadament, tots aquells danys els hem pogut revertir. Els camins estan ara millor que mai. S’ha fet una inversió de més de 300.000 euros, que segurament no s’havia fet mai a Santa Bàrbara, de cop restaurant tots aquells trams que s’havien fet malbé. El poble el travessa el barranc del Pelós i se van produir una sèrie de danys. Aquell famós esvoranc que va sortir a totes les notícies, tot allò va ser reparat. Inclús algun aspecte s’ha millorat en previsió que algun dia pugui haver-hi una nova barrancada: s’han eliminat obstacles perquè el flux de l’aigua siga el menys perjudicial possible i evitar inundacions als habitatges veïns.
Un dels millors records que em queda dels 5 anys com a alcalde és haver pogut recuperar l’edifici històric de l’ajuntament
P: A la part positiva de la balança, què posaria? Una fita important ha sigut la restauració de l’antic ajuntament, on finalment han pogut traslladar almenys part de les dependències.
R: És una de les coses que em quedarà millor record: retornar les oficines municipals a l’edifici històric de l’Ajuntament després de nou anys que vam estar fora, a un altre edifici provisional. Feta esta restauració de la planta baixa, encara ens quedaria el primer pis i el soterrani, hem pogut retornar al centre del poble, a la plaça, a l’edifici que tocava. Ens sentim molt satisfets que s’hagi complert el procés que va iniciar l’alcalde Boronat, el va continuar l’alcalde Blanch i, al final, el vaig poder acabar jo.
També vam acabar un altre projecte molt important, que arrossegàvem des del 2014, que va ser la canalització dels carrers Aire i Victòria. En paral·lel al carrer Major s’ha canalitzat, s’ha posat un tub de grans dimensions, una canonada molt gran, per baix del carrer, i a la vegada, evidentment, s’han urbanitzat els carrers de nou, s’han fet voreres noves, enllumenat nou, clavegueram nou… Això permetrà que, en futures barrancades, que esperem que tarde molt de temps, puga absorbir una gran quantitat d’aigua per a que vaja de manera subterrània i no vaja pels carrers i, d’esta manera, minimitzar una mica els danys de possibles avingudes d’aigua. Faltarà completar este projecte, que s’ha fet en nou fases, amb una bassa de laminació, que estem a l’espera de properes subvencions de l’ACA perquè és una inversió molt forta. Si l’hem de fer amb recursos propis, la veritat, ens costaria, però amb una subvenció de l’ACA podríem fer front a esta forta inversió de gairebé mig milió d’euros i fer aquesta bassa de laminació que permetria retindre 23.000 metres cúbics d’aigua, que és molta aigua, i que no arribarien a travessar la població, i, evidentment, això ens donaria molta més tranquil·litat.
El nostre objectiu com a govern és tindre sempre deute mínim, o zero, i tindre els comptes sanejats
P: Vostè és molt curós amb la hisenda municipal, i una herència que deixarà seran els comptes ben sanejats.
R: Hi ha una màxima, que és intentar no gastar més del que tens, que penso que l’hem aplicat tots estos anys. De vegades, en ocasions puntuals, necessites recórrer a l’endeutament. Per exemple, ara, per a tota esta reparació de camins, necessitàvem 300.000 euros que no estaven al pressupost. I vam demanar un prèstec. Però, com que, afortunadament, s’han fet bé les coses, i les ajudes que hem demanat, tant a Diputació com a Generalitat com a l’Estat, ens les han concedit, estos diners retornaran en forma d’ajudes i podrem retornar el prèstec enguany mateix. Per tant, l’objectiu nostre és tindre sempre deute mínim, o zero, i tindre els comptes sanejats. Penso que és un factor molt important que hauríem d’adoptar tots els pobles i totes les administracions.
P: Ho hem dit: el canvi d’alcaldia es farà el dimarts 17 de juny. Fa dos anys de l’acord de govern que li ha permès governar amb Esquerra Republicana. Com valora el pacte fins ara?
R: El pacte s’ha de complir, evidentment. Jo he estat dos anys d’alcalde i ara els dos anys que queden li corresponen a Lluís Gimeno. Penso que va ser un encert que jo fes els dos primers, perquè ja venia d’una continuïtat d’un projecte de govern. Lluís Gimeno entrava de nou, venia del carrer, i quan entres de nou a una administració, els primers mesos, el primer any, vas una mica perdut. Això ha anat molt bé, perquè estos dos primers anys li ha servit d’aprenentatge. I penso que ara ja podrà complir amb la seva funció de manera més que sobrada. De totes maneres, som dos grups municipals, tenim tres regidors cadascú, i evidentment, totes les coses importants les acordem entre els sis. No tenim una figura d’un alcalde personalista que pren totes les decisions, ni ha passat amb mi ni passarà ara, sinó que totes les coses les valorem i les decidim entre els sis. I de vegades també consultem l’opinió de l’oposició, que penso que és el que s’ha de fer.
Projectes pel que queda de mandat
P: Hi haurà este canvi a l’alcaldia, però vostè no se’n va cap a casa, quedarà a la primera tinença d’alcaldia, per tant continuarà treballant per Santa Bàrbara. Quins projectes li queden com a prioritat?
R: Ens queden moltes coses, la veritat. I és bo tindre sempre coses en cartera. Abans te comentava la bassa de laminació. És un projecte molt important. Ara, de manera immediata, ja tenim el projecte per a la remodelació de tot el tram del carrer Major. La remodelació de tot el tram central. El paviment està molt malmès. Fa ja quasi 25 anys que està fet. S’havien de prendre mesures i fer una remodelació important. Este és un projecte que segurament este estiu licitarem per poder començar les obres a la tardor.
Tenim més coses: la recollida d’escombraries porta a porta. És un projecte que també hem estat treballant.Ens agradaria implementar-lo però ha de ser de manera coordinada amb el Copate. Tenim un contracte de 10 anys amb l’empresa que ens fa la recollida actualment. Tot això s’ha de fer de manera consensuada i amb estes converses estem.
El gener que ve caduca el contracte de la concessió del subministrament d’aigua potable. També és un tema important: si continuar per la via de concessió o remunicipalitzar el servei. També estem fent l’estudi ara mateix per poder prendre una decisió, la més acurada possible.
Tenim també el tema de l’enllumenat públic. Fins ara natros hem estat fent el manteniment, però estem valorant la possibilitat que mitjançant un contracte amb alguna empresa externa es pugui fer tota la renovació de les faroles que queden pendents a tecnologia LED i que es facin càrrec del manteniment durant un període de 10 o 15 anys, el que siga necessari. Per tant, hi ha moltes coses a la cartera que s’han d’anar fent. Tenim també un projecte molt important que no hem d’executar naltros, ho executarà el Consell Comarcal, però és la construcció de la nova depuradora. Un projecte molt important també. Ja fa anys que arrosseguem el tema, de l’anterior mandat, i per diverses causes encara no s’ha pogut iniciar, però sembla que ara ja està el projecte aprovat, els diners ja els té a disposició l’ACA. Per tant, ara s’ha de començar de manera immediata. Una vegada feta l’expropiació dels terrenys, això ha de començar ja.
L’horitzó del 2027 a la vista
P: Queden encara dos anys per a les eleccions municipals. En porta cinc com a alcalde, en dos mandats diferents. Li agradaria poder-se presentar per a un tercer?
R: Fa nou anys que sóc regidor i dos més que ho seré ara. I cinc que he sigut alcalde. La veritat és que de ganes i d’il·lusió encara en tinc. I crec que puc continuar sent útil a la vida social del poble, a la vida de l’administració local. Cada vegada hi ha menys persones que vulguen posar-se al front d’entitats o treballar pels demés. La societat ens hem tornat cada vegada més còmodes, volem que tot ens ho donen fet. I penso que és important que hi haja persones que estiguen disposades a treballar pels altres, a acceptar crítiques, a buscar solucions, buscant el bé comú. Les ganes no falten però és una decisió que he de prendre jo tot sol: el meu grup municipal hem de decidir què farem d’aquí a dos anys. Per part meua, no serà.