Hem estat i encara som els principals subministradors d’electricitat de Catalunya. Sempre diem que ha marxat a altres indrets i nosaltres l’hem aprofitat ben poc. Ni els pagesos han pogut gaudir d’energia assequible per regar, ni els emprenedors turístics que han volgut ensenyar les nostres meravelles han pogut aixecar gaire el cap. I la poca indústria que teníem ha acabat marxant.
Ara ens tornen a mirar i se’n recorden que tenim vent i sol per poder generar energia i que aquesta és renovable. I que si la usem per pujar aigua a la Fatarella des de Ascó-Flix-Riba-roja, resulta que tindrem electricitat dia i nit, tot l’any. I això vol dir que som l’únic territori de Catalunya que ho podem oferir. I que això interessa els industrials anomenats electro-intensius, que necessiten molta electricitat.
Tot això, sol no vindrà
Els nostres pagesos poden tornar a pensar en regar a preus competitius, i les seves cooperatives poden afegir a les seves activitats tradicionals, les de generar i distribuir electricitat assequible als seus socis i veïns. Doncs afrontem el futur amb optimisme i sabent que tot això, sol no vindrà. Haurem d’estar disposats a aquesta nova era que s’obre a les nostres comarques, i en particular a la Ribera d’Ebre, on ja tenim cultura i preparació industrial i energètica.
A més, hem après les lliçons del passat i sabem que no volem que marxi l’energia sense que aquí hi hagi un aprofitament pel nostre desenvolupament industrial, agrícola i de serveis. És a dir, per tota l’economia de la Ribera d’Ebre. Volem que tot es faci amb transparència, amb informació de cada un dels passos i dels objectius, amb respecte al medi ambient, sabent que qualsevol nova implantació urbana o industrial o energètica té impacte, però que hi ha eines perquè aquest sigui el mínim possible.
I volem que els llocs de treball siguin preferentment per la gent de la nostra terra. I per garantir encara més l’interès general, seria desitjable que les nostres institucions públiques, com els ajuntaments i la Generalitat, poguessin participar, no amb subvencions, sinó en la propietat de les instal·lacions, tot i conèixer les seves limitacions pressupostàries. Ni que fos simbòlicament. Particularment, a la hidràulica de bombeig que es pretén construir a la Ribera Nord.
Després de la marxa d’ERCROS, i amb el previsible tancament de la nuclear d’Ascó, ara s’atansen uns anys favorables per la Ribera d’Ebre si ho sabem encarar bé
Per cert, sense deixar encara el tema de a la hidràulica de bombeig: hi ha un mandat del Parlament, d’octubre del 2023, que encomana al Govern la publicació d’un mapa de les hidràuliques de bombeig, que encara no s’ha fet públic. I a tots els qui ens interessen aquests temes, sabem que només són possibles, tècnicament, quatre petites instal·lacions al Pirineu, i una a la Ribera d’Ebre.
Després de la marxa d’ERCROS, i amb el previsible tancament de la nuclear d’Ascó, ara s’atansen uns anys favorables per la Ribera d’Ebre si ho sabem encarar bé. Podem ser capdavanters en la generació i emmagatzematge d’energia renovable, i en el seu aprofitament per la nostra terra. Perquè són moltes les indústries que estan buscant energia renovable 24 hores, i això només ho podem oferir nosaltres.
I perquè de retruc, tots els sectors econòmics i tota la ciutadania, en sortirà beneficiada. Estic convençut que la gran majoria de la població estem disposats a participar activament, i de forma exigent, per fer les coses bé. Un dels principis de la transició energètica és el de l’empoderament de la ciutadania. I això, en aquesta ocasió, és possible. No podem deixar passar aquesta oportunitat.
Xavier Sabaté, membre de Fòrum Ecològic i d’OIKIA