Diferents fonts de l’Institut Cristòfol Despuig asseguren que la directora del centre, Cinta Accensi, ha suspès l’avaluació de direcció (AVALDIR), tal com va informar ella mateixa en un claustre. Aquest suspens ha desencadenat una sèrie de moviments al centre que semblen haver acabat en un canvi en bloc de tot l’equip directiu.
Els fets descrits succeeixen després d’un període de quatre anys en que la directora ha acumulat nombroses queixes de treballadors del centre per presumpte assetjament laboral i males pràctiques. Al llarg d’aquests anys tant treballadors de l’institut com sindicats han presentat a la inspecció educativa una sèrie de queixes on es denuncien possibles abusos de poder per part de la direcció. Segons asseguren alguns testimonis a la Directa, aquests abusos es concreten en “assetjament laboral, pràctiques com malparlar, ridiculitzar i insultar, no mantenir la comunicació necessària per fer adequadament la feina i la retirada de responsabilitats (càrrecs com el de tutor o cap d’estudis) de manera discrecional.” Objectivament podem observar que és un dels centres amb més mobilitat de personal de Tortosa, ja que segons han denunciat alguns dels seus treballadors, la direcció no els renova si no segueixen la seua línia.
Fins arribar a aquest curs, totes les queixes han estat desestimades per la inspecció educativa. No obstant, aquest curs ha hagut un canvi de guió a partir de la denúncia que un dels docents de l’institut va fer arribar al director general de Professorat i Personal de Centres Públics de la Conselleria d’Educació, Josep Maria Garcia Balda. Finalment, s’ha forçat a Educació a actuar. Malgrat que no ha hagut una sanció directa a la directora del centre, el fet d’haver suspès l’avaluació de direcció la inhabilita per poder continuar exercint el càrrec.
Des de CGT Ensenyament celebren el canvi en la direcció del centre, malgrat que pel sindicat aquesta decisió arriba molt tard, després de quatre anys en els que asseguren haver advertit en reiterades ocasions als serveis territorials d’Educació del malestar i l’acumulació de queixes al centre, sense que Educació hagi pres cap mesura contundent fins als darrers mesos.
Els representants de CGT també denuncien que tots aquests presumptes abusos han estat possibles gràcies al Decret de Plantilles, al Decret de Direccions i al Decret d’Autonomia de Centres, els quals donen un poder desmesurat a les direccions en quant a la gestió del seu personal. Els anarcosindicalistes afirmen que “els decrets són una singularitat que no es dóna a cap altre territori de l’Estat i han convertit el nostre sistema educatiu en el més vertical i antidemocràtic de l’Estat, permetent la tria a dit del personal afí, erradicant tot debat pedagògic i atorgant el poder a les direccions més despòtiques per represaliar als docents que no obeeixen les seues directrius”.

