El Consell de Ministres aprovarà aquest pròxim dimarts 18 de març el Reial decret que transposa la Directiva europea per la qual s’estableixen els criteris per a calcular els gravàmens i les bonificacions per l’ús de les infraestructures viàries que, en cap cas, implica la implantació de nous peatges en la xarxa de carreteres de l’Estat.
El Govern descarta qualsevol possibilitat de prendre mesures encaminades a ampliar o modificar el pagament per ús en les autopistes, autovies o carreteres convencionals. L’aprovació d’aquest text no implica la creació de nous peatges, la introducció d’un sistema de tarifació diferent del vigent actualment o tarifar algun tipus de vehicle o l’ús de noves infraestructures.
Així, el Reial decret no altera la política d’acabar amb les pròrrogues dels peatges a la fi de la seva concessió i de descomptes que el govern espanyol aplica des de 2018, i que suposen un estalvi anual per als ciutadans de 1.400 milions d’euros.
Des de 2018, 4 de cada 10 km d’autopistes de l’Estat han passat a ser gratuïtes, havent-se alliberat 1.029 km dels 2.530 km existents, acabant amb, la tendència de les pròrrogues sistemàtiques, per a aconseguir un model de finançament viari més equilibrat territorialment.
Canvi en els sistemes de càlcul
La Directiva introdueix canvis en el mètode de càlcul dels peatges així com la possibilitat d’internalitzar els costos de congestió i els externs per emissions de CO₂. En les concessions d’autopistes de peatge ja existents, no obstant això, no cal fer res, ja que per a aquestes no són aplicables els criteris ambientals. En el cas d’hipotètiques noves concessions, en la licitació del contracte sí que s’han d’establir aquests criteris, d’acord amb el que estableix la Directiva.