L’Església evangèlica El Pont ha comprat l’antiga discoteca Metro, situada al polígon les Tosses d’Amposta, per fer-hi un centre de culte. El local estava tancat des de 2014 i preveuen invertir inicialment 600.000 euros entre la compra i la reforma. L’entitat ha adquirit l’espai de 3.200 metres quadrats i aquest cap de setmana un grup de persones han començat a treure runa. A dins hi haurà un auditori amb un aforament de 600 persones i sales per desenvolupar un programa per a persones drogodependents i activitats de reforç escolar per a infants de famílies vulnerables. El pastor de l’Església, Carlos Zaragoza, explica a l’ACN que esperen que aquest projecte ajudi a «omplir de vida» el polígon, amb moltes naus abandonades.
A inicis de segle, el govern d’Amposta va impulsar una zona d’oci al polígon de les Tosses per tal de treure del nucli urbà les discoteques que ocasionaven molèsties veïnals. El 2005, la Metro va obrir en un gran local i al seu voltant es van instal·lar altres pubs. Amb els anys, però, a causa de la crisi econòmica i la pressió policial, la majoria dels negocis van anar tancant. La Metro, una de les discoteques més grans i conegudes del territori, va abaixar la persiana el 14 d’agost de 2014.
Gairebé dotze anys després, l’Església El Pont ha comprat l’espai, que és el més gran del polígon, per 200.000 euros a la immobiliària Solvia. A més, tenen un pressupost de 400.000 euros per transformar el local. En una primera fase, volen construir la recepció amb cafeteria, l’auditori amb una capacitat de 600 persones aproximadament i diverses aules per dur-hi a terme diverses activitats.
Actualment, la comunitat evangèlica El Pont té un edifici al centre d’Amposta, al carrer General Prim. Fa uns quinze anys que hi són i ara se’ls hi ha quedat petit. «Els últims quatre anys està havent-hi una assistència cada vegada més gran i ha arribat a un punt en què ja no cabem», comenta el pastor. Cada diumenge celebren dos cultes i hi assisteixen unes 240 persones en total. «Vam prendre la decisió de buscar un altre local on poder estar tots junts i fer un culte per a tots», assenyala.
Zaragoza diu que el local de la Metro és un «somni» perquè després de mirar diverses opcions, molts d’ells no complien les «condicions» que necessiten o tenien uns preus «desorbitats». D’altra banda, el planejament urbanístic garanteix que aquesta parcel·la pot tenir un ús religiós.
El pastor de l’església evangèlica el Pont d’Amposta, Carlos Zaragoza, explica que el local actual s’ha quedat petit, creu que el centre ajudarà a revifar la zona de Tosses, detalla els serveis que oferiran i avança com serà la reforma. El pastor Juanma Salvador diu que tenen també l’objectiu d’ajudar persones amb addicions i recorda una anècdota de les visites que feien fa 20 anys. L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, valora positivament la iniciativa i la recuperació de l’activitat. Autor: Jordi Marsal
Revitalitzar el polígon
Des de l’Església evangèlica El Pont esperen que l’obertura de l’antiga Metro ajudi a revitalitzar la zona. Un altre dels líders de la congregació, Juan Mas Salvador, assenyala que el polígon està «mig abandonat». «Donarem molta vida perquè cada diumenge es reuniran una mitjana de 500 o 600 persones», explica. «Es podran crear una sèrie de negocis al voltant de l’Església que també puguin dinamitzar [la zona]», afegeix.
L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, valora positivament el projecte. En declaracions a l’ACN, celebra que les Tosses estigui «recuperant una certa normalitat». El batlle recorda que fa un any es va desmantellar un dels laboratoris de drogues sintètiques més importants d’Europa al polígon. «Com menys naus abandonades hi hagen, millor», destaca.
Tomàs creu que més enllà de l’ús religiós, l’antiga discoteca esdevindrà un «centre d’activitats». De fet, assenyala que la majoria de locals són actius bancaris que s’estan venent «molt barats» i tenen llicència d’activitat, cosa que «facilita els tràmits». Amb tot, l’alcalde es mostra «convençut» que l’Església evangelista «donarà un bon ús i una bona sortida a aquest edifici».
Activitat social
Des de l’Església El Pont recorden que, fa 20 anys, el grup de joves s’apropava a l’aparcament de la Metro cada cap de setmana. «Anàvem a parlar amb joves i a dir-los que hi ha una alternativa a la nit o al vici», explica Zaragoza. Ell mateix va patir una addicció a les drogues, comenta. Mas Salvador rememora que un dissabte van «resar» perquè s’apaguessin els llums de la discoteca. «Vam estar orant fins a les 12 i mitja o la una de la nit i no va passar res, vam anar a dormir derrotats. I l’endemà, el meu germà que estava dins de la discoteca i que no venia a l’Església, em va dir que a les 4 o les 5 del matí havia marxat el llum».
«No hi havia res, cap soroll, es van encendre els llums d’emergència i tothom se’n va anar a casa a dormir», relata. «On fa 20 anys vam orar perquè s’apaguessin els llums, avui serà l’Església d’Amposta a la sala Metro», celebra. «Quina casualitat el que va passar», insisteix el pastor.
La comunitat evangèlica vincula el passat de la discoteca amb la tasca social que volen desenvolupar. Treballen per impulsar un projecte per ajudar a joves amb problemes d’addiccions a les drogues. També oferiran classes de repàs escolar a xiquets vulnerables que tinguin «problemes» amb els estudis.
Aquest cap de setmana, un grup de persones vinculades a l’Església El Pont ja han començat a treure la runa que hi ha dins l’immoble. Volen tenir en funcionament l’espai en un any aproximadament, tot depenent dels tràmits administratius.

