Dertosa Sacra, denominació de Catalonia Sacra en l’àmbit Bisbat de Tortosa, inicia les activitats de 2025 amb una visita guiada a l’església de la Mare de Déu de l’Assumpció de Flix (Ribera d’Ebre). L’activitat per conèixer aquesta església del segle XVII construïda sobre una d’anterior d’estil gòtic es farà el dissabte 15 de març i començarà a les 11.30 h. L’historiador de l’art i un dels grans estudiosos del temple, Ireneu Visa, serà el conductor de l’activitat. El preu de la visita és de 9 euros i la inscripció s’ha de fer en línia (www.catsacra.com/event/esglesia-de-la-mare-de-deu-de-lassumpcio-de-flix). Es tracta d’una proposta amb aforament limitat.
L’església de la Mare de Déu de l’Assumpció de Flix va ser construïda al voltant de 1628 sobre un temple anterior d’estil gòtic, del qual conserva alguns elements arquitectònics. Al llarg de la seva història, ha sofert nombroses modificacions i, fins i tot, durant la Guerra Civil va ser usada com a mercat. Va ser llavors quan es van destruir tant l’altar major com la façana, sent reconstruïts el 1939 i el 1958, respectivament. Un nou altar va ser instal·lat l’any 1982.
Està formada per una sola nau coberta amb volta nervada, capelles laterals i un absis poligonal amb dues capelles més i la sagristia, en la volta de la qual es pot llegir la inscripció de 1628. Entre les capelles destaquen les de la família Castellví i la família Oriol, en les quals llueixen els seus escuts, i la del Sagrat Cor, més gran que les anteriors i coberta amb volta d’aresta.
El ponent/guia serà Ireneu Visa, llicenciat en Història de l’Art per la URV, especialitzat en art medieval. És autor del llibre ‘L’església de Flix. Gènesi arquitectònica i modificacions principals des del 1883 al 2015’, on es fa un repàs de la construcció del temple, des de la primitiva església protogòtica del segle XIII, de la qual es conserva una part de la nau a la zona d’accés, fins a les últimes actuacions.
Propostes per donar a conèixer el patrimoni cultural
Catalonia Sacra és una iniciativa única a Europa. Promoguda pels 10 bisbats amb seu a Catalunya, anualment proposa una agenda cultural amb més d’una trentena d’activitats que, setmanalment d’entre març i novembre, donen a conèixer el patrimoni cultural del cristianisme. En l’edició de 2025, el fil conductor són els monestirs.
Es proposen visites guiades a una desena de centres monàstics d’arreu del territori i moltes altres activitats per conèixer conjunts i patrimoni immaterial que hi té vinculació. També s’ofereixen altres activitats especials com la Nit de les esglésies (28 de juny), una programació especial amb motiu de les Jornades Europees del Patrimoni (10,11 i 12 d’octubre) o un cap de setmana per conèixer els arxius eclesiàstics (octubre).
Catalonia Sacra es desplega al Bisbat d’Urgell sota la denominació d’Urgelia Sacra igual que al Bisbat de Tortosa ho fa amb la denominació de Dertosa Sacra.