La xarxa del Consorci d’Aigues de Tarragona (CAT) supera el 99% d’eficiència hidràulica segons ho certifica la Universitat Politècnica de Catalunya. Un indicatiu d’excel·lent enmig d’una etapa de sequera que ha posat en evidència la situació de malbaratament que es dona en una part significativa de les xarxes de distribució municipals. El seu president, Joan Alginet, afirma que les dades relatives al CAT “acrediten un compromís inequívoc del nostre organisme en la gestió d’un recurs escàs com és l’aigua. Estem fermament compromesos en que no es perdi cap gota”, afegia. “Jo crec que aquest compromís, que no ha de ser només nostre sinó de la societat, des de l’usuari final fins als ajuntaments i els gestors de l’aigua en baixa, ha d’anar alineat amb el compromís de fer una utilització racional i eficient d’aquest recurs. Nosaltres hi estem absolutament alineats i les dades així ho demostren”, resumia, destacant també que aquesta eficiència “és un missatge clar de cara als nostres consorciats”.
Els detalls de l’estudi
L’estudi de la Politècnica ha conclòs que l’eficiència hidràulica de la xarxa de subministrament del CAT és del 99,3%. L’anàlisi s’ha realitzat a partir de més de 5.000 validacions diàries derivades de 201 sensors repartits en 13 zones del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre.
Actualment, l’aigua no registrada, l’indicador d’eficiència més freqüent de les xarxes d’abastament, s’ha estabilitzat al voltant dels 630.000 m³/anuals després d’una notable davallada entre els anys 2016 i 2017. Unes dades “excel·lents” segons els experts que han dut a terme l’estudi.
L’informe, de fet, destaca que el CAT ha aconseguit reduir un 70% l’aigua no registrada entre els anys 2013 i 2022 gràcies al seu compromís i constant inversió en matèria de detecció i manteniment. És per això que els autors de l’anàlisi preveuen que serà una xifra “molt difícil de superar i mantenir”.
Paral·lelament, l’estudi inclou algunes indicacions que podrien complementar les actuacions que impulsa el CAT per a la reducció de pèrdues estructurals. En aquest sentit, els experts proposen tres línies d’acció estratègiques: millorar el mesurament de l’aigua, prevenir fuites i una detecció avançada i immediata d’aquestes.