Una delegació d’empresaris va visitar el passat divendres 5 de maig el Port de Barcelona, un dels actors econòmics més potents de Catalunya, actualment presidit pel rapitenc Lluís Salvadó, exdelegat del Govern i ex-secretari d’Economia. Després de cinc mesos en el càrrec, Salvadó va actuar d’amfitrió i va explicar mostrar al llarg de tot un matí la realitat econòmica d’aquest macrocomplex portuari a una quinzena d’empresaris ebrencs, encapçalats pel president de la Cambra de Comerç de Tortosa, Francesc Faiges.
La delegació ebrenca va ser rebuda a una de les sales nobles del Port de Barcelona ubicada a la primera planta del Word Trade Center, i va continuar amb una visita marítima pels diferents molls de càrrega. Acompanyaven també, al president del Port, un dels principals experts europeus en el transport de mercaderies portuàries, el sotsdirector d’Innovació i Estratègia, Santiago Garcia-Milà; i Agustí Filomeno, cap de Relacions Institucionals. Va ser aquest el que va explicar el gran potencial econòmic que representarà, l’agost de 2024, la celebració de la Copa Amèrica per a grans embarcacions de vela, i va animar els empresaris ebrencs “a preparar-se, perquè és un esdeveniment que pot anar més enllà del que és portar turisme i oportunitat de Barcelona”.
Un altre aspecte destacat de la visita va ser comprovar les ampliacions milionàries que ja té previstes, i moltes d’elles executant-se, el Port de Barcelona, en l’àmbit del transport de mercaderies, que representa “el 84% del transport mundial”. La primera empresa en volum és italiana MSC, que a més està construint un moll exclusiu per als seus creuers. Una dada de les moltes impactants que es van explicar per part de Salvadó: anualment es produeixen més de 5.000 visites institucionals, al Port hi tenen la seua més de 500 empreses, els treballadors són més de 38.000, el trànsit anual de vehicles que passen pel port supera les 700.000 unitats, i els creueristes que hi arriben són més d’un milió cada any.
Francesc Faiges demana al Port de Barcelona potenciar “el paper de cruïlla” de les Terres de l’Ebre
Francesc Faiges, un dels empresaris ebrencs que més fa servir el trànsit marítim (va xifrar en un miler de contenidors els que utilitza anualment la seua empresa), va demanar com a president de la Cambra el suport de Lluís Salvadó per potenciar “el paper de cruïlla” que tenen les Terres de l’Ebre, i aconseguir convertir el territori “en un referent de la logística, la nostra obsessió de fa temps”. La clau ha de ser, tal i com també va reforçar el delegat del Govern, Albert Salvadó, en avançar el més ràpid possible en tenir construïda l’estació intermodal que ara comença a redactar el seu Pla Director Urbanístic al polígon Catalunya Sud.
Cal, per tant, que un ramal ferroviari permeti a les empreses transportar els seus productes des de les mateixes fàbriques fins als ports marítims, i amb contenidors. El president del Port de Barcelona va subratllar que si l’Ebre té aquesta plataforma logística, en la nova gran àrea industrial de fins a 700 hectàrees que s’està fent entre Tortosa, l’Aldea i Camarles, “serà una joia. Cal anar directe cap aquí, i fer-ho fàcil”, va rematar, tot subratllant que no s’haurien de produir entrebancs en aquesta carrera d’obstacles perquè “ja estem fent tard”.. I és que, ara mateix, ja hi ha peticions de sol industrial per part de grans empreses, i no existeixen perquè està esgotat.
Lluís Salvadó: “Els Ports de Barcelona i Tarragona no competirem, sinó que col·laborem”, a l’hora de crear una estructura intermodal que permeti portar les mercaderies, sempre amb contenidors
El que també va deixar clar el president del Port de Barcelona és que “els Ports de Barcelona i Tarragona no competirem, sinó que col·laborem” a l’hora de crear una estructura intermodal que permeti portar les mercaderies, sempre amb contenidors. La visita de la delegació de la Cambra, que també va comptar amb el president del Consell Econòmic i Social, Josep Maria Franquet, va acabar amb una invitació del president de la Cambra, cap a Lluís Salvadó, per a què vingue un dia a Tortosa i, en el decurs d’un ‘Cafè- Cambra’ pugue explicar més directament als empresaris ebrencs les oportunitats que genera el Port de Barcelona.
Val a dir que la futura plataforma intermodal de les Terres de l’Ebre es preveu que, com a molt aviat, pugue estar operativa en cinc anys.