El president de Pimec, Antoni Cañete, ha situat com a prioritat per al 2026 que les pimes guanyin dimensió i es retalli el diferencial amb la mitjana europea. “Tenim un problema de dimensió. (…) Si Espanya es posés al nivell de França o Alemanya gairebé duplicaríem el valor afegit brut del 94% d’empreses, seríem el doble de rics i es podrien apujar el doble els salaris”, ha dit en la roda de premsa posterior a l’assemblea general ordinària, que ha aprovat els comptes del 2025. La patronal va guanyar un 68% menys que el 2024, any amb ingressos extraordinaris per la venda d’unes naus a Romania. A l’assemblea, s’ha informat de l’expulsió del president de Conpymes José María Torres per «pèrdua de confiança».
En aquest any, l’organització empresarial ha incrementat un 8% els socis i ha guanyat influència a l’Estat. Tot i això, continua a l’espera d’entrar al Consell Econòmic i Social, òrgan que té tots els membres caducats, fet que és un “escàndol” per Cañete.
En aquest sentit, l’organització empresarial estudia les “mesures necessàries” per a poder fer efectiva l’entrada a l’ens estatal com a una de les patronals més representatives. “S’hauria de preguntar al govern estatal perquè no procedeix amb els canvis. Espero que compleixin la llei”, ha dit. Segons Cañete, hi podria haver un conflicte entre PSOE i Sumar per decidir qui ha de ser el president d’aquest organisme.
“Que no tinguem veu on es fan les lleis, ha fet que les empreses siguin més petites del que han de ser”, ha dit el president patronal, que ha insistit en la importància de treballar per incrementar la mida de les pimes catalanes que generen un valor afegit brut per treballador de 47.720 euros, un 8% inferior a la mitjana de la Unió Europea. La situació és especialment clara en el cas de les microempreses, que generen uns 34.000 euros de valor per empleat, lluny de països com Alemanya (57.900 euros) o França (53.000 euros).
També ha situat com a aspectes importants per a treballar el 2026 la reducció de l’absentisme i la fiscalitat competitiva per les empreses petites.
Contra CEPYME
També amb relació a la representativitat, el president de Pimec ha situat com a propera “batalla” la d’aconseguir una organització d’àmbit estatal “amb veu pròpia dins del diàleg social” que pugui fer la feina que no fa CEPYME, que és un “titella” de la CEOE. “El que no es pot fer és tenir un titella com CEPYME que no té pressupost, ni socis, i que es digui que és més representativa”, ha dit. Per exemplificar-ho, ho ha comparat amb la situació entre un equip de primera i el seu filial.
“Una cosa és el Real Madrid i l’altre el Castilla, que si jugués a primera seria il·legal. Si us plau, deixin d’enganyar a les empreses del país i normalitzin la participació de les pimes al diàleg social”, ha afirmat.
Monument a les Pimes
D’altra banda, Cañete ha anunciat que estan treballant amb l’Ajuntament de Barcelona per situar un monument en honor a les pimes i als emprenedors al districte del 22@ a principis de l’any vinent. L’obra artística tindrà un pressupost aproximat de 200.000 euros, dels quals una part simbòlica serà aportada per Pimec, i es decidirà amb un concurs.
Expulsió de José María Torres
A més, la direcció de Pimec ha informat de l’expulsió de José María Torres de l’entitat i del càrrec a la Junta Directiva. Cañete ha dit que la comissió ètica de l’entitat ha rebutjat el “comportament” de Torres que va anar de viatge a Israel el novembre passat afirmant que era una missió institucional de Conpymes “sense haver demanat permís a l’òrgan de govern” de la patronal, cosa que ha provocat una “pèrdua de confiança”.
“L’expulsió és definitiva”, ha afirmat Cañete. La patronal ha reiterat el rebuig a l’elecció de Torres com a president de Conpymes un nou mandat, procés que han portat a judici amb altres organitzacions. El president de Pimec ha assegurat que “més d’un 70%” dels membres de Conympes “han presentat una impugnació a l’autoproclamació” de Torres.
Pimec guanya un 67,8% menys que el 2024
Aquest dimarts Pimec també ha facilitat els seus resultats corresponents al 2025, que van tancar amb un benefici de 682.000 euros, molt per sota dels 2,1 milions de l’any passat. Es tracta d’un 67,8% menys, percentatge «extraordinari» per l’impacte de la venda d’unes naus a Romania registrat el 2024.
Pel que fa a facturació, van ingressar més de 25,7 milions d’euros, un 1% menys (vs. 26 milions el 2024). De cara a aquest 2026, la patronal preveu que se situï en els 25,4 milions en ingressos i en 817.000 de resultat. L’assemblea ha validat per unanimitat els comptes amb la participació de 1.500 socis.

