El Govern, a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, ha obert aquest dimarts apassat un concurs per trobar promotors individuals interessats en construir 783 habitatges públics en 59 solars de 40 municipis. Tots aquests solars “formen part d’un llistat i, quan un promotor tingui interès, s’encetarà un període d’un mes” durant el qual es podran presentar altres candidats a construir-hi. “Si passat aquest temps no es presenten més promotors, es farà una adjudicació directa”, ha precisat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
Es tracta, amb alguna excepció, de solars petits, amb capacitat per a 20 habitatges o menys. N’hi ha de cedits per ajuntaments en el marc de la primera convocatòria de la reserva pública de solars i també d’altres propietat de l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) o de Patrimoni de la Generalitat. S’ha optat per licitar cada solar de forma individual en comptes d’agrupar-los en paquets per trobar més fàcilment promotors que s’ajustin a les particularitats de cada solar i municipi. L’única excepció són els de Rialp, Llavorsí i Baix Pallars. En aquest cas, els ajuntaments han preferit que els licitadors presentin ofertes pel conjunt dels tres solars.
Els solars que surten a concurs individual tenen diverses procedències. Un total de 38, situats en 27 municipis i amb un potencial de 526 habitatges, van ser cedits pels ajuntaments en el marc de la primera convocatòria de la reserva pública de solars. Es tracta de petits solars que no tenien un promotor, propietat d’ajuntaments que sovint no tenen tampoc els mitjans tècnics necessaris per convocar ells mateixos aquests concursos i que van decidir encarregar aquesta tasca a la Generalitat. El president de la Generalitat, Salvador Illa, va signar convenis amb alguns d’aquests ajuntaments el passat mes de març. És el primer cop que la Generalitat licita la construcció en solars que no són de la seva titularitat i els convenis eren el marc jurídic necessari.
Altres 16 solars que es liciten ara, situats en 8 municipis i amb potencial per acollir 201 habitatges, són propietat de l’INCASÒL i, finalment, 5 solars més en altres tants municipis són propietat de Patrimoni de la Generalitat i poden acollir 56 habitatges.
En general, la majoria dels solars a licitació tenen un potencial de 20 habitatges o menys. No obstant, també s’han inclòs alguns amb més habitatges potencials que, per les seves especials característiques o requeriments, es considera més adient licitar-los individualment. La Generalitat aplica en el disseny dels concursos i en les agrupacions aquella fórmula que permeti construir el màxim nombre d’habitatges possible.
Els detalls dels cinc municipis ebrencs
Aquest operatiu de la Generalitat es desplegarà en cinc municipis ebrencs, a partir de diverses casuístiques. La Sénia entra dins del capítol de localitats qua han cedit solars de titularitat municipal, en aquest cas un amb capacitat per acollir 17 habitatges. A Xerta, en canvi, l’actuació se centra en un solar de la Generalitat (amb previsió per a quinze habitatges) i a través d’un concurs indidivual. Finalment, en els tres municipis restants es tracta de solars d’Incasòl amb concurs individual. A Amposta és un solar amb una estimació de vuit habitages; a Alcanar també un únic solar (18 habitatges), mentre que a Móra la Nova es durà a terme l’operació de més abast perquè s’actuarà sobre sets solars amb previsió de 88 habitatges.
D’altra banda, s’ha introduït la novetat de l’autopromoció per als solars amb una menor capacitat d’habitatges (hi ha 11 solars amb capacitat per menys de 10 habitatges). Segons aquesta modalitat, famílies que es posin d’acord, poden presentar oferta conjunta per ser adjudicataris del solar, construir els habitatges a través d’una empresa constructora, qualificar-los de forma permanent com a protecció oficial i després ser propietaris cadascú d’un dels habitatges durant 75 anys per destinar-los a la seva residència habitual.

