Si escoltem qualsevol tertúlia política de qualsevol mitjà de comunicació, hi ha dos conceptes que sempre hi són presents: “el relat”, i “l’agenda”. I més enllà dels tòpics i recursos habituals de qualsevol tertulià, en aquest article explicaré d’una forma molt clara i concisa, la definició en clau d’estratègia i comunicació política d’aquests conceptes, i ho relacionaré amb una de les principals pistes per construir una campanya electoral exitosa.
I és que, quan ens enfrontem a una campanya electoral, sigui de l’àmbit que sigui (municipal, autonòmica, estatal o europea), hi ha una pregunta que sobresurt per damunt de tot, què és clau per definir l’estratègia i el missatge, i per entendre’n també els resultats, tant a priori (fent una predicció), com a posteriori (llegir millor el que ha passat).
I la pregunta essencial i bàsica de tota campanya que tot candidat i equip s’ha de fer és: “de què va (o anirà, si ho plantegem a futur) aquesta campanya electoral i eleccions?” O, dit d’una altra forma, quina serà la principal pregunta / preocupació / vector de vot de la ciutadania (més enllà de la gent ja polititzada i amb un vot més o menys determinat) en aquells comicis?
Ho explicaré amb dos exemples recents. Eleccions municipals i autonòmiques del maig del 2023. Més enllà de les dinàmiques i temes autonòmics i locals, “de què van anar aquelles eleccions”? Clarament, una part significativa de la ciutadania (prou compromesa per anar a votar, però poc polititzada com per a tenir ja el vot predefinit amb anterioritat), ho va llegir com un plebiscit sobre Pedro Sánchez. Tant és així que hi ha un ampli consens entre els assessors i analistes de campanya, en diagnosticar que: la sobreexposició de Pedro Sánchez (tant pel que fa a nombre d’actes de campanya, 17 en una setmana, com de missatges i protagonisme), va perjudicar directament els interessos del PSOE en l’àmbit municipal i, sobretot, autonòmic. I el millor exemple d’això el trobem a la Comunitat Valenciana (amb matisos).
Però, tot seguit, Sánchez va convocar eleccions generals i… “De què van anar aquelles eleccions al Congreso del juliol de 2023”? Doncs aquí també trobem un consens en els analistes de què la principal pregunta era sobre si Espanya havia de tenir o no un govern, del qual en formés part (directament o indirectament) VOX. També a la llum dels acords autonòmics (en política són vasos comunicants), i del clima polític del moment.
Preguntar-se de què van unes eleccions és una qüestió clau, relativament senzilla, i que si la formulem, analitzem i responem de forma honesta, ens guiarà per traçar la millor estratègia política i electoral (o intentar influir per canviar la resposta a aquesta hipotètica qüestió).
Però, què és l’agenda? Molt senzill: l’agenda (o agenda política / pública) és el conjunt de temes predominants en el debat polític d’una determinada societat o territori en un moment en concret. O el que és el mateix, aquesta agenda no és ni més ni menys que la identificació dels principals temes d’interès, de rellevància i d’incidència pública, d’un determinat moment polític.
I, el relat? El relat és el conjunt d’elements que d’una forma continuada, coherent i identificable, contribueixen al discurs / missatge d’un determinat candidat o partit polític i, amb el qual, aquest candidat o partit vol intentar influir, marcar, determinar o condicionar l’agenda (pública) d’un determinat debat polític, context, societat o territori. I, amb ell, la pregunta que es faran els electors a l’hora d’anar a votar, per tal d’així, maximitzar el seu resultat electoral.

