Les runes de la històrica fàbrica de vidre del Toscà, a Alfara de Carles, van esdevenir el passat divendres d’agost l’escenari d’una experiència artística que va transcendir l’estètica per endinsar-se en la memòria i la identitat col·lectiva. L’esdeveniment, sota el títol “Atrapar la memòria al Toscà: Art, història i identitat entre Catalunya i França”, va connectar patrimoni industrial, record històric i creació contemporània en un marc carregat de simbolisme.
La fàbrica, fundada al segle XVIII per Thomas de Bourg —un francès al servei de Felip V que va impulsar la primera producció de vidre pla d’Espanya—, es va convertir en un espai de diàleg entre passat i present. Entre les parets enrunades, l’art es va situar com a eina de memòria i reivindicació.
La protagonista de la jornada va ser l’artista catalano-francesa Sonia Hunault, que va presentar una selecció de pintures concebudes per dialogar amb l’esperit de l’època, sense necessitat de vincular-se directament amb el material del vidre. La seva proposta se situa a mig camí entre l’artístic i l’artesanal, recuperant els estandards pictòrics i decoratius de l’era de Lluís XIV i reinterpretant-los amb una mirada contemporània que reivindica la tècnica com a expressió de l’essència.
Formada a l’École Jean Sable de Versailles, Hunault ha desenvolupat una trajectòria marcada per les arts murals i les tradicions decoratives. La seva obra, exhibida al Toscà, reflecteix aquesta formació i es desplega amb sensibilitat actual, reinterpretant els codis ornamentals i mantenint una connexió profunda amb la matèria i el gest.
L’exposició, que només es va poder gaudir un dia, va posar en relleu no només la potència de l’art contemporani, sinó també la capacitat d’espais com el Toscà per esdevenir punts de trobada entre història, patrimoni i identitat compartida entre Catalunya i França. L’organització va voler agrair especialment la generositat de Carol Bridget Shaw i Joan Llop Benaiges, propietaris de la finca, que van fer possible la celebració d’aquesta iniciativa cultural.