Les peces clau del desplegament territorial del govern de Salvador Illa ja estan posades damunt del tauler. Però gairebé sis mesos després de la constitució de l’executiu socialista, encara no està completat el puzle. I un dels quatre espais a cobrir és un dels organismes first class, com la direcció de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE).
Si bé la seva anterior responsable, la republicana flixanca Norma Pujol, ja va presentar la seva dimissió a finals del passat mes de novembre de cara a agilitzar el procés de renovació, a hores d’ara continuen exercint el càrrec en funcions amb un perfil polític baix i signant allò només que sigui imprescindible per garantir el dia a dia de l’ens. La situació té una certa complexitat perquè per procedir a un relleu caldria no només convocar el consell rector, una potestat que penja del Departament d’Empresa de la Generalitat, sinó renovar els seus components per part de tots els partits representats. Entre els possibles substituts sona el de l’alcalde de Tivissa, Joan Cedó, que es va presentar a les passades municipals amb Construïm Tivissa-Ara Pacte Local. El nomenament, però, ja fa prop d’un mes que està aturat. La seva seria una aposta per la transversalitat per part d’un PSC que ha jugat amb intel·ligència obrint el ventall de càrrecs al territori, com demostra la incorporació de l’alcalde independent de Riba-roja d’Ebre, Antonio Suárez, com a director territorial d’Empresa.
Cal tenir en compte també la necessitat de trobar un relleu a la direccció del COMEBE, després de la renúncia de Cinta Farnós. Un consorci que sempre ha viscut al límit pressupostari, i que en aquesta nova etapa penja d’Units per Avançar i de la seva conselleria de Justícia.
Les altres dues peces que encara resten per completar són la coordinació territorial de Joventut i la direcció territorial de Presidència. Pel que fa a la primera, la seva anterior responsable, Laia Gómez, va decidir marxar als voltants de setembre per agafar plaça a Educació a Móra d’Ebre. L’altre càrrec estava ocupat per Pilar Caballé, actual regidora republicana a Tortosa, que va ser cessada. Quines són les causes de l’endarreriment? La causa seria la minuciositat del concurs obert als funcionaris de la Generalitat per optar a aquestes places. Una mesura que, segons afirmava amb ironia una de les fonts consultades, “hauria de fer possible que almenys no tots els directors territorials fossin professors”, per allò de ser funcionaris A1.