La comissió promotora de la línia de tren-tram de les Terres de l’Ebre ja disposa de l’informe potencial que tindria aquesta nova línia. Elaborat per la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura (MSS), arriba mentre el govern català, que és l’autoritat competent, es troba elaborant l’estudi de viabilitat del projecte i en decideixi el recorregut final i les seves característiques. La intenció és que es traslladi la necessitat de disposar d’aquesta eina de mobilitat als diferents ajuntaments del territori per mitjà de mocions als respectius plenaris.
El supòsit del qual parteix el document de la fundació és el d’una única línia de tramvia amb 18 parades (dissenyada en un inici per l’enginyer Martí Soriano), en un trajecte de 47,2 km, que recorre els termes municipals de Roquetes-Tortosa-l’Aldea-Amposta-la Ràpita i Alcanar. A l’estació de l’Aldea es connectarà amb els trens de Renfe a Barcelona i València. “S’espera que un cop es completi el corredor mediterrani en alta velocitat entre Barcelona i València, el servei en el corredor serà de la mateixa magnitud o superior al del corredor Madrid-Barcelona. És esperable, doncs, que a l’estació de l’Aldea s’aturi de mitjana un tren cada hora, per anar a Barcelona, València o a punts intermedis”, recull l’informe. D’aquesta situació “es desprèn la idea que la forma ràpida d’anar de Tortosa a Barcelona o València no serà en tren directe sinó anant amb el Tren-Tram d’alta freqüència fins a l’Aldea i fer allà correspondència amb el tren veloç per arribar a les dues capitals, a més de a Tarragona i Reus. En el futur, el tren-tram podria estendre’s pel sud cap a Vinaròs i disposar d’un ramal fins Deltebre”.
“Està prvist -continua- que tot el recorregut sigui en via doble, d’ample internacional i electrificada a 750 V amb DC. Hi haurà un únic tipus de servei amb parades a totes les estacions. Les freqüències oscil·laran entre els 15’ a l’hora punta i els 30’ a l’hora vall, amb valors intermedis de 20’, la qual cosa signifiquen 49 expedicions en dies feiners per sentit, 98 en els dos sentits”.
La velocitat comercial en trajecte urbà serà de 20 km/h i de fins a 100 km/h en l’espai que separa les àrees urbanes entre municipis. La velocitat mitjana de la línia serà de 55 km/h, un valor semblant a la dels trens de rodalies de Renfe i superior a la dels de Ferrocarrils Generals de Catalunya (FGC), “per la qual cosa el temps de recorregut d’extrem a extrem de la línia serà de 52’. Per oferir aquestes freqüència caldran 14 tramvies més 1 de recanvi, 15 en total”.
La nova línia podria captar “9.800 viatgers residents en territori espanyol en un dia feiner tipus, els quals, multiplicats pel coeficient de 330 dies-any equivalents, proporciona un valor total de 3,2 milions de viatgers anuals”
Les anàlisis de fluxes tenen com a base les dades del Ministeri de Transports de mobilitat entre els diferents municipis. A l’hora del càlcul final s’hi ha tingut també en compte “l’observació de les captacions municipals de les 150 estacions de Renfe i de FGC que avui tenen un bon servei de ferrocarril arreu de Catalunya”.
Fruit d’aquestes observacions, des de la fundació s’afirma que “la nova línia de Tren-Tram, amb les condicions d’explotació indicades a l’inici d’aquest document, aconsegueix captar 9.800 viatgers residents en territori espanyol en un dia feiner tipus, els quals, multiplicats pel coeficient de 330 dies-any equivalents, proporciona un valor total de 3,2 milions de viatgers anuals. A aquest valor caldria afegir un 1% de viatges addicionals generats per visitants estrangers (turistes). En total, 3,3 milions de viatges anuals. Lògicament aquesta xifra s’assoliria al cap d’uns anys d’explotada del servei, un cop transcorregut el clàssic període de maduració dels sistemes ferroviaris.
Pel que fa al tipus de captació de viatges, “dominen molt clarament els viatges curts. El 51% del total són viatges interns a Tortosa, el 9% interns a Amposta, el 7% interns a la Ràpita i el 4% interns a Alcanar. Els viatges a Barcelona i la seva àrea metropolitana, 189, i els que es faran a Reus i Tarragona, 114, no representen en total més del 3% del total de viatges”, conclou el document.