El president del COPATE, Ivan Garcia, envoltat de membres de l’equip de govern de l’organisme (on es troben representats els trens grans partits catalans), ha explicat aquest matí en roda de premsa el posicionament del consorci davant la convocatòria de vaga indefinida, que continua en peu a partir del 16 d’aquest mes malgrat la reunió d’aquest divendres entre totes les parts implicades, dels treballadors de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) encarregada de la recollida de residus al Baix Ebre i Montsià. La notificació de l’aturada ha estat rebuda pel consorci, segons Garcia, aquesta setmana, i serveix per a reivindicar des del comitè d’empresa «una millora en els seus salaris. I ho fan amb tot el dret perquè, tal com em van exposar en una reunió que vam tenir amb els representants dels treballadors el passat mes de juliol, estan molt per sota del que hauria d’estar. En aquella reunió ens vam comprometre a donar-lis suport», com ha detallat posteriorment.
El conflicte té tres potes: el COPATE com administració contractant, les reivindicacions laborals i la responsabilitat en la gestió de la UTE (formada per FCC i Acciona). Sobre aquest darrer actor, Garcia assenyalava que «l’empresa els diu no (a les peticions dels treballadors) al·legant que el consorci no fa front a les regularitzacions de preus que ens sol·liciten» a partir d’una modificació en el sistema de càlcul dels costos. Aquest és, de fet, el nus gordià de tota la polèmica aixecada. I conscient d’això, Garcia ha volgut argumentar quines són les responsabilitats reals del COPATE en tot aquest entramat. «Amb la UTE ens uneix un contracte en el qual figuren unes normes sobre com es regularitzarien els preus a partir del segon any del contracte. Això va ser acceptat per les dues parts i des del 2022 aquestes regularitzacions anuals s’estan aplicant. Dins d’aquestes regularitzacions -continuava- ja hi ha un capítol de millores salarials per al personal. Desconec si l’empresa ho està aplicant».
En tot cas, des del COPATE «s’estan complint les condicions pactades entre les dues parts, i el que vol ara l’empresa és «modificar les regles de joc a mitjans del contracte tot coincidint amb les demandes salarials del personal. Del 2022 fins al 2024 l’increment de costos ja anava bé a l’empresa. Però en el moment que els treballadors reivindiquen millores, deixen de guanyar part dels seus beneficis i volen repercutir-les al consorci. El que fan les dues multinacionals que formen la UTE, com sempre fan en aquests casos, és traslladar la problemàtica a l’adjudicadora». El missatge arribats a aquest punt clar: «No ens podem sotmetre a tot allò que ens demana la UTE que està fora de la regularització del contracte».
Contenciós de la UTE
El conflicte exposat per Garcia ja està a les portes de ser judicialitzat. El president ha confirmat que la UTE ha presentat una demanda al contenciós-administratiu amb la voluntat prèvia «d’arribar a un acord que li permeti satisfer les demandes dels treballadors. Com podeu entendre, el que no podem fer ara és negociar. Si algun dia s’hi ha d’arribar serà davant un jutge i ell dictaminarà qui té la raó. Com a president i equip de govern, el que hem de fer és defensar la part pública i aquells impostos que paguen els ciutadans de les dues comarques. Si el jutge dona la raó a l’empresa, ens tocaria acceptar-ho. Però ara com ara el que ens pertoca és defensar els nostres interessos».
La reunió de juliol, tres milions de deute i els compromisos amb els treballadors
El president del consorci ha volgut fer un apart per referir-se a les declaracions efectuades a Ebredigital des de l’entorn dels treballadors en les quals «m’acusen a mi personalment de no complir amb aquelles coses en què em vaig comprometre en la reunió de juliol». Una cita que va ser demanada pels representants del personal i que es va celebrar a l’Ajuntament de Roquetes, municipi del qual n’és alcalde. «A la reunió m’exposen que volien convocar una vaga per al mes d’agost. Jo els vaig dir que s’hi feien, tal com estava la situació llavors la relació entre el consorci amb la UTE, l’empresa ho tindria molt fàcil per sortir en contra nostra i fer-nos responsable de tot perquè en aquell moment l’estat de pagament del COPATE no estava en les millors condicions. Teníem un deute que estava al voltant dels 3 milions d’euros», reconeixia Garcia.
Reunió a tres bandes aquest divendres
«Jo em vaig comprometre a tres coses, sempre i quan em donessin un mes de marge, cosa que van fer posposant la vaga. La primera -seguint el fil de la intervenció de Garcia- era posar-nos al dia de l’estat de pagament. A dia d’avui el COPATE només deu la factura del mes de juliol, amb la qual cosa el deute s’ha reduit en aproximadament 2,5 milions d’euros».
El segon punt era «pagar els interessos de demora que l’empresa havia aplicat al consorci fruit d’aquest endarreriment del pagament, Estem parlant de més de 200.000 euros el pagament dels quals, tal com els vaig apuntar, el consorci en faria front a finals de setembre o a primers d’octubre. Així serà i així ho han reconegut els tècnics en la reunió que hem tingut aquest divendres a tres bandes amb treballadors i empresa».
I el tercer compromís de Garcia adoptat el passat juliol passava per «fer tot el possible, dins del marc legal, perquè es pogués dur a terme la reivindicació de la UTE» sobre un increment de la factura a pagar pel COPATE. «Però els sistemes tècnics i jurídics del consorci han deixat clar que, malgrat la voluntat que pugui tenir, no es pot fer perquè estaria prevaricant. El que ens demanen està fora de la llei».
Tot plegat ha servit Garcia per «desmentir les greus acusacions per part dels representants dels treballadors de que no havia fet allò al què em vaig comprometre. I així va quedar escrit en acta. Vull deixar clar que el COPATE i jo mateix vam fer allò al que ens vam comprometre», reblava un Garia dolgut, i afegia la «sorpresa pel fet que la part dels sindicats hagi comprat el relat que els fa la UTE. Recordo que està formada per dues multinacionals que l’únic que volen és mantenir el seu volum de negoci en detriment, com acostuma a passar molt sovint, dels seus treballadors». Més enllà d’aquest desencís, Garcia refermava el «suport» del COPATE a la plantilla. «Són uns treballadors excel·lent -deixava dit de manera explícita- i així ho he dit a les juntes generals. Tanmateix, el problema no el tenen amb el COPATE».
La vaga, possibles plans alternatius i Junta General aquest dilluns
L’element discursiu d’uns i altres no impedeix la realitat d’una vaga ad portas, així com les mobilitzacions automàtiques dels diferents països van porta a la Primera Guerra Mundial malgrat que ningú la volia. Garcia ha reconegut que «hi haurà afectacions a les dues comarques» però ha assegurat que «l’equip tècnic del consorci està treballant incansablement per aconseguir plans de contingència. També s’ha convocat una Junta General per al pròxim dilluns per explicar tant la convocatòria com parlar sobre els percentatges dels serveis mínims que s’hauran de complir. Això ho ha de dictaminar el Departament de Treball».
En tot cas, aquesta toc de generala ha de servir per evitar «que cadascú es munti la seva pel·lícula i expliqui les coses de la seva manera. D’aquesta manera, tots els alcaldes estan convocats per explicar-los com hem arribat fins aquí, que està fent el consorci per minimitzar les problemàtiques que puguin sortir i tornar a donar suport als treballadors de la UTE. I només al personal que treballa al Baix Ebre i Montsià. No a les dues empreses per les quals treballen, que es on tenen el problema».
Més informació: La presidència del COPATE activarà l’article que permet l’expulsió de consorciats si no hi ha solucions abans del 15 de juliol
Més informació: El COPATE reclama compromís als ajuntaments del Baix Ebre i Montsià per poder assumir el cost de la gestió dels residus
Més informació: #VÍDEO: Xavier Royo defensa la negativa de l’Aldea a donar facilitats a la planta de biogàs de Campredó i a l’entrada com a consorciat al COPATE

