Els responsables del comitè d’empresa (format per membres de la UGT, CCOO i USOC) de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada entre FCC i Acciona encarregada del servei de recollida de residus per encàrrec del COPATE estan a l’espera d’una trucada per tirar endavant la vaga indefinida que ja han convocat a partir del 16 de setembre. “Estem pendents de si el president (l’alcalde de Roquetes, Ivan Garcia) ens cita divendres o dilluns vinent com a molt tard a una reunió a tres bandes entre COPATE, empresa i comitè d’empresa. El que volem és que ens ratifiqui tot allò que ens va prometre aquest estiu però que no s’ha acabat complint”, etziba l’assessor del comitè d’empresa i secretari general d’UGT de serveis públics a les Terres de l’Ebre, Josep Espinós (UGT).
El temps s’esgota, perquè la segona reunió de mediació al Departament de Treball amb els representants de la UTE, duta a terme aquest dimecres al matí, ha acabat sense acord. “No ha pogut ser possible perquè el COPATE tampoc ha complert els acords amb l’empresa als quals es va comprometre abans de l’estiu”, apuntava Espinós, el que ha fet saltar pels aires, de retruc, qualsevol entesa entre la UTE i els treballadors en la negociació del que seria el seu primer conveni laboral. Uns presumptes pactes dels quals des de l’ens supracomarcal “se’n desdiuen ara bé per assessorament legal o perquè, en el fons, el que volien era només salvar l’estiu”. I això malgrat que “el mateix president del COPATE ens va donar una sèrie de garanties verbals, amb els quals nosaltres estàvem d’acord, en una reunió presencial amb el comitè d’empresa el 24 de juliol a l’Ajuntament de Roquetes i en una trucada telefònica el 28 d’agost. En l’actualitat, la proposta de l’empresa als treballadors no arriba ni a un 25% del que ens va prometre precisament perquè el COPATE tampoc ha complert els acords amb la UTE”. De fet, la intenció final de la vaga, més enllà de condicions socials, és assegurar que tots els diners que rebi l’empresa per part del COPATE repercuteixin directament en la massa salarial.
L’origen d’aquest drama que es juga a tres bandes cal buscar-lo en “el fort endeutament que arrossega el COPATE des de fa anys. Així ens ho va assegurar el president, que ens va dir que tot estaria arreglat a mitjans d’octubre. Però la realitat és que vam creure que ens ajudaria i ara ens sentim enganyats. Entre altres coses perquè, a més a més, des del COPATE al·leguen que com la vaga està convocada en hivern, s’hauria de complir amb el cent per cent del servei. El que exigeixen és una falta de respecte als treballadors i al dret de vaga”.
El fons del conflicte laboral és, també, complex. Els 68 treballadors de la UTE provenen de diferents empreses, i la desena procedents d’Acciona tenen millors condicions que la resta. Per això la voluntat del comitè d’empresa és negociar “un conveni laboral propi que tendeixi a la unificació de les condicions i millores tant en els quadrants com en el salari. Heu de tenir en compte que des del 2008 només s’ha augmentat un 6,5%, i això tenint en compte que només el 2022 la inflació va superar el 8,2%. Els que tenen conveni d’empresa dins de la província pel que fa al nostre sector serien els del Tarragonès -exposa Espinós-. I la diferència d’un conductor pot estar per damunt dels 2.600 euros anuals en detriment dels treballadors de les Terres de l’Ebre”.
La proposta que defensen des del comitè també serviria per signar un conveni d’empresa que deixi enrere el Pacte d’Eficàcia Limitada d’ara fa quatre anys presentat per la direcció de la UTE. Aquesta eina laboral es diferencia d’un conveni en el fet que només s’aplica a aquells que el signen, “i quan els treballadors veuen que uns tenen una millora ho fan perquè l’alternativa és quedar-se com estan”, reconeix Espinós. Al capdavall, ha estat aquesta eina la que ha permès almenys l’augment escalonat de retribucions en els darrers anys.