De setembre a juny, el dia a dia dels infants i adolescents està regulat pel calendari escolar de l’etapa educativa corresponent. Així, des de ben petits, dediquen entre cinc i sis hores al dia de dilluns a divendres a la seva formació bàsica, augmentant aquestes a mesura que van creixent i complementant-les amb hores de dedicació a ensenyaments musicals, esportius, artístics i d’altra índole. Els mesos de juliol i agost acostumen a ser una època on els infants tenen major flexibilitat horària, temps per estar amb els cosins i els iaios, marxar al poble o a la muntanya, descobrir altres formes d’omplir el temps i inclús avorrir-se. A més a més, algunes famílies opten per viatjar per les nostres terres o explorar països llunyans i és en aquests contexts on podem validar els aprenentatges que han adquirit al llarg del curs escolar i comprovar si els capaciten per a la vida. I què és el que passa? Doncs que deixes els teus fills d’entre 6 i 11 anys sols a l’aeroport d’una gran ciutat del sud-est asiàtic i són capaços de trobar el taulell de facturació, passar els controls de seguretat, arribar a la porta d’embarcament i seure al seient assignat abans que l’avió hagi tancat portes carregats amb la seva motxilla i el seu passaport. Per a què això es produeixi, els docents de l’escola, acompanyats de les famílies, han fet un gran treball ensenyant-los a llegir, a interpretar missatges, a entendre l’anglès i defensar-se amb l’expressió oral, a entendre un mapa, a calcular les hores, a orientar-se per l’espai… en definitiva una sèrie d’habilitats que els permeten superar el repte que els hem proposat.
T’adones que al centre educatiu es realitza una tasca educativa que va molt més enllà d’ensenyar de lletra que dèiem abans
I aquest és només un exemple del que serien els aprenentatges que tota la vida hem anomenat instrumentals. I són importants, doncs sí, però també ho són i molt les habilitats inter i intrapersonals, les d’iniciativa i autonomia personal, les socials… que ens permeten en definitiva conviure i habitar el món. Quan escoltes parlar els fills sobre la diversitat cultural i religiosa del país visitat i veus que ho fan amb respecte i admiració, quan els veus interactuar amb persones d’altres ètnies, religions, cultures i s’adapten ràpidament a la seva manera de menjar, vestir i actuar; o quan et diuen que no són necessàries tantes joguines, tecnologies, roba… per a viure i que tots som diferents i que la diversitat és riquesa, t’adones que al centre educatiu es realitza una tasca educativa que va molt més enllà d’ensenyar, de lletra, que dèiem abans.
Perdre’t al mig de Borneo i que els teus fills es posin a ballar amb una tribu, seguint el ritme, els rituals d’entrada i sortida, cantin (o ho intentin) i utilitzin l’expressió corporal per comunicar-se no té preu.
I amb aquestes reflexions què m’agradaria aportar? Doncs que les famílies hem de confiar amb el sistema educatiu, que els aprenentatges no es realitzen d’un dia per a l’altre de forma mecànica i mitjançant la repetició, que poc a poc els infants van interioritzant allò que passa al seu entorn i aprenen a donar-li resposta i a superar les dificultats amb estratègies variades. Que no ens hem d’ocupar quan acaba el curs de demanar de seguida el llistat de deures d’estiu o el quadern corresponent, sinó que a la vida, a casa els iaios, a la muntanyeta o a l’altra punta de món sorgeixen constantment noves situacions d’aprenentatge.
Disposem de molts projectes educatius que tenen la finalitat d’apropar els infants i els mestres a la universitat, a les institucions i a la societat
Aquesta forma d’ensenyar i aprendre és un dels pilars dels Graus d’Educació del Campus de les Terres de l’Ebre. Disposem de molts projectes educatius, des de l’expressió musical, les ciències socials, l’expressió plàstica, les tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació i un llarg llistat que tenen la finalitat d’apropar els infants i els mestres a la universitat, a les institucions i a la societat, de proporcionar-los contexts reals d’aprenentatge focalitzant la mirada en la diversitat personal, de gènere, racial, cultural i religiosa per tal de contribuir amb la formació dels infants i adolescents i crear entre tots un món millor, basat en l’acceptació, la inclusió i el respecte.
Per un món ple de petits viatgers, bon inici de curs a tothom!
Míriam Segura Meix
Coordinadora del grau d’Educació Infantil
Coordinadora del doble grau d’Educació Infantil i Primària