El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha anunciat avui que el Departament licitarà enguany les obres d’un primer tram de la transformació de la C-12 en un eix 2+1 i que els primers treballs començaran durant el 2024. La intervenció global a la C-12 abastarà una longitud de 86 quilòmetres i suposarà una inversió de 110 MEUR, en el marc del programa 2023-2030 del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària de la Generalitat, un dels tipus que més víctimes mortals i greus causa. Els trams escollits són: Amposta-Jesús, Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix, i la Granadella-Albatàrrec. “Aquest compromís del Govern amb les Terres de l’Ebre no és solament de paraula, sinó també de fets i realitats, que transformaran la vida dels nostres ciutadans i ciutadanes, que fan que tinguem carreteres més segures i més còmodes i tinguem més oportunitats de prosperitat i benestar”, ha assenyalat el conseller.
Primeres obres entre 2024 i 2026
Aquestes actuacions s’han dividit en diversos projectes, la major part dels quals ja estan en marxa. Enguany, el Departament de Territori licitarà les obres corresponents al tram entre Amposta i Vinallop, de 8 km de longitud, i que tenen un pressupost de 15,5 MEUR i, posteriorment, s’aniran impulsant les actuacions següents. Els primers treballs s’executaran entre 2024 i 2026.
En general, es transformarà la C-12 en una via 2+1, afegint un carril addicional que es va alternant en un sentit o altre i instal·larà una barrera central. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, en què la secció de la via es manté i s’implanta un sistema reforçat de separació dels sentits.
Aquesta separació reforçada dels sentits de la circulació es pot efectuar amb diversos sistemes; per exemple, mitjançant una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal (que pot incloure zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d’abalisament –aquells que contribueixen a orientar el moviment i a facilitar la lectura de la carretera.
Seguretat i fluïdesa
El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació. Així, incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.
La Generalitat ha aplicat en els últims anys aquest sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, país capdavanter en seguretat viària, i en els trams on ho ha aplicat, s’han reduït un 90% els accidents mortals i un 50% els greus.
Intensitat de trànsit entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris
La C-12 és el principal eix viari de les Terres de l’Ebre i permet la connexió entre aquest àmbit, les comarques de Ponent i el Pirineu. Té més de 130 quilòmetres de longitud i és una carretera convencional amb un carril per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris, en funció de l’àmbit.