Sis municipis del Camp de Tarragona i quatre de les Terres de l’Ebre de menys de 50.000 habitants rebran, en total i a repartir entre ells segons l’abast dels diferents projectes, fins a 1.123.000 euros per reduir la sinistralitat a les carreteres durant el 2023. Es tracta de Bràfim, Torredembarra, el Catllar, Vilanova de Prades, Bellmunt del Priorat, Riudoms, Flix, el Pinell de Brai, l’Aldea i Deltebre (497.000 euros). El conseller, Joan Ignasi Elena, ha insistit que els projectes estaran subvencionats al 100% per garantir l’execució de les obres i ha anunciat que de cara al 2024 s’obrirà una nova convocatòria amb el mateix objectiu.
Elena ha explicat que l’objectiu d’aquests ajuts “és una aposta per una mobilitat segura”. “Tenim l’objectiu de reduir la mortalitat a les carreteres un 15% l’any 23 i un 50% l’any 30 amb l’horitzó europeu de 0 víctimes l’any 50”, ha afegit. El conseller ha destacat que aquests ajuts, que subvencionen el 100% de l’obra, “permetran que molts municipis petits que no tenien recursos per aplicar els plans de mobilitat puguin tirar-los endavant en pro d’una mobilitat sostenible i segura”.
Per la seva banda, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha explicat els projectes de cadascun dels municipis de Tarragona, com ara la millora de la seguretat dels passos de vianants, la instal·lació d’elements de reducció de la velocitat o la instal·lació de semàfors a les travesseres, entre d’altres.
El passat mes d’agost, l’SCT va obrir la convocatòria a la qual s’hi van presentar 226 ajuntaments. D’aquests, 122 complien els requisits per l’atorgament de la subvenció, però només 43 eren els adjudicataris provisionals, ja que s’esgotava l’import màxim inicial de cinc milions d’euros de la subvenció. Així doncs, vista la quantitat de municipis presentats, la qualitat dels projectes i que molts dels municipis quedaven fora de la convocatòria, l’SCT- d’acord amb les seves disponibilitats pressupostàries – ha acordat ampliar el crèdit de l’import inicialment destinat a la subvenció amb 5 milions d’euros més. D’aquesta manera, es podrà dur a terme fins a un total de 91 projectes amb propostes de mobilitat segura, sostenible i accessible.
El 35% de les víctimes mortals de trànsit tenen lloc en l’àmbit urbà
Els pobles i ciutats, a causa de la concentració humana i el gran nombre de desplaçaments que realitzen diàriament els seus habitants, tenen un alt risc de ser l’escenari d’algun tipus de sinistre viari. A més, són espais limitats on conflueixen i conviuen els diferents usuaris de la via pública com són els vianants, ciclistes, persones usuàries de vehicles de mobilitat personal, vehicles particulars, comercials i vehicles de transport públic. Cal tenir en compte que a Catalunya (2021), el 35% de les víctimes mortals de trànsit va tenir lloc en l’àmbit urbà. Per tal de reduir el 15% de les víctimes mortals que preveu el Pla de Seguretat Viària 2021-2023, les actuacions en l’àmbit urbà són imprescindibles.