[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]
Després de vuit mesos recollint adhesions i sumant suports, la campanya Hem perdut lo tren tanca una etapa portant la reivindicació al Parlament per tal de donar sortida a les demandes que es plantegen. Durant els propers dies Trens Dignes i Diàspora Ebrenca mantindran converses amb els diferents grups polítics per tal de concretar les properes actuacions.
Durant la compareixença, representants de les dues entitats han recordat que aquest servei ja existia. “El tren Avant es va posar en funcionament el 3 de febrer de 2020, però va deixar de funcionar amb la declaració de l’estat d’alarma i no se n’ha restituït el servei”, ha declarat Josep Casado, portaveu de Trens Dignes.
Diàspora Ebrenca ha iniciat la seua intervenció recordant l’estudi realitzat en l’àmbit del teletreball durant els mesos posteriors al confinament. Josep Sabaté, membre de Diàspora Ebrenca, ha destacat que arran de la pandèmia s’han obert nous escenaris i que “el teletreball pot ser una oportunitat per a territoris com les Terres de l’Ebre ja que ha permès el retorn de professionals amb feines molt qualificades”. En aquest sentit, l’entitat ebrenca ha recordat que no s’estan demanant noves infraestructures, sinó un millor aprofitament per tal de donar oportunitats de futur a tots els territoris. També han destacat, que en un escenari de crisi energètica i climàtica, és encara més necessari apostar per transports com el tren.
En aquesta línia, Jordi Arrufat, també membre de Diàspora Ebrenca, ha recordat que “les Terres de l’Ebre van ser el territori de Catalunya que més es va despoblar percentualment entre 2015 i 2019, és necessari tenir visió estratègica i assegurar les infraestructures necessàries per generar oportunitats al territori”. També han reclamat polítiques concretes i efectives per fer realitat l’equilibri territorial, com és el cas del retorn de l’Avant.
El servei de tren Avant va tenir una durada molt breu i no es va haver-hi temps suficient per avaluar-ne la demanda ni per fer polítiques d’incentivació del seu ús. Alhora, com ha declarat Arrufat, “avui el context i les necessitats són molt diferents a les de 2020 i el el servei de tren Avant encara es fa més important”.
Trens Dignes i la Diàspora Ebrenca també han manifestat la necessitat que l’estació de l’Aldea sigui una veritable estació intermodal on hi arribi un servei d’autobusos des de diferents municipis de les Terres de l’Ebre coincidint amb les arribades i sortides de cada tren. “Contràriament, acabarem perdent aquesta estació. Correm el perill que s’acabi convertint en un baixador”, ha declarat Cinta Galiana, membre de Trens Dignes.
Adhesions rebudes i suport social
Des que es va iniciar la campanya, fa vuit mesos, les dues associacions s’han reunit amb diverses organitzacions del territori que han mostrat interès per la iniciativa i algunes ja han formalitzat la seua adhesió al manifest. En aquest sentit, els representants de la campanya s’han reunit amb la Cambra de Comerç, ADEDE (Associació de Dones Empresàries, Directives i Emprenedores de les Terres de l’Ebre) i la Intercol·legial de Col·legis Professionals de les Terres de l’Ebre, en l’àmbit empresarial i professional. A nivell sindical, Trens Dignes i Diàspora Ebrenca també han mantingut trobades amb CCOO, UGT, USOC, CGT, USTEC, CATAC i IAC; mentre que a nivell social s’han reunit amb la Plataforma per la Defensa del Transport Públic (PTP), la Plataforma en Defensa de l’Ebre, Vaga Feminista, Òmnium Cultural o LGBTebre. A nivell acadèmic també s’ha treballat amb la Càtedra d’Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili (URV).
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]