El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha estat escollit per la Generalitat per fer la restauració estètica de dues locomotores de vapor i un vagó plataforma. Les tres peces es podran visitar durant el procés a les instal·lacions del museu, i s’exposaran un cop acabades.
El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha rebut a les seves instal·lacions la locomotora de la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans 209 “Monistrol” i la de l’Olot-Girona número 22, juntament amb un vagó plataforma. Per encàrrec de la Generalitat, el taller ha de restaurar l’estètica de les màquines amb un marge de sis mesos. Aquestes peces s’exposaran al museu que s’està construint a Martorell. Les dues locomotores i el vagó plataforma es podran visitar al Museu del Ferrocarril mentre duri el procés de restauració, i un cop acabades les exposaran al carrer.
Per restaurar les peces, es desmonten tots els elements exteriors visibles. Els que requereixen d’una restauració individualment es reparen i els que no, es netegen. Un cop la locomotora està desprovista de totes les peces externes, queda només l’estructura, que es saneja. Un cop sanejada i pintada, es torna a muntar. Aquesta tasca ha generat dos llocs de feina, que en poques setmanes s’ampliarà a dos més.
A banda d’aquestes tres peces per restaurar, el Museu del Ferrocarril va rebre un encàrrec d’un altra locomotora que ja es troba a les instal·lacions, amb una previsió de tres més en un futur proper. En tota Espanya només hi ha dos tallers homologats per poder fer la restauració de les peces, i Móra la Nova ha estat l’escollida. Per aquest motiu, el director del museu, Jordi Sesplugues, es manté esperançat que aquesta activitat esdevingui dinamitzadora del territori.