Novesport és un projecte que neix de la necessitat de treballar hàbits de vida saludables amb el jovent de Noves Oportunitats del Centre de Noves Oportunitats de les Terres de l’Ebre, en època en què vivíem la normalitat del contacte de proximitat, la presencialitat amb les persones joves del centre, el seu entorn i la comunitat. S’ha demostrat que l’activitat esportiva beneficia les persones en diferents nivells que afecten directament a la vida, millorant la seva qualitat i aportant un estil de vida saludable i beneficiós en el seu dia a dia. Aquests hàbits són positius i tenen un impacte en altres àmbits com: l’estudi, la recerca de feina, l’autoestima… Això va portar al Centre Integrat Lo Pont a crear un projecte curricular transversal per a tot l’alumnat amb la estreta col·laboració de la comunitat.

Novesport és un projecte anual que es desenvolupa a tots els punts del centre de Noves Oportunitats de Terres de l’Ebre. Consisteix en la programació d’unes activitats esportives, setmanals, que es treballen a cada un dels punts on atenem a persones joves (Roquetes, La Sénia, Amposta, Deltebre, Gandesa, Alcanar, Móra d’Ebre) i a més, quatre activitats conjuntes on es troben tècniques i tècnics de Noves Oportunitats amb l’alumnat per practicar l’esport, fomentar el vincle i escurçar distàncies entre elles i ells.

La comunitat juga un paper clau en el desenvolupament del projecte, ja que actua oferint i donant suport a les activitats, alhora que atorga credibilitat, i importància al que es fa. Per això han establert xarxa amb esportistes d’alt rendiment, actors de diferents entitats públiques i privades, totes elles i ells aporten al projecte aquesta visió i tècnica professional i així es pot treballar plegats per crear i potenciar l’objectiu que es persegueix: Injectar la passió per l’esport, i al mateix temps, introduir hàbits saludables com una competència transversal que ofereix beneficis a curt i llarg termini a les persones. Oferint també la possibilitat de poder provar noves disciplines esportives a persones que per la seva condició (de risc) no han pogut provar mai.

El talent de les persones és únic

Els impulsos del projecte creuen que “el talent de les persones és únic, i totes en tenen un, i en aquests moments de confinament, el que hem vist i observat és que les assignatures anomenades les Maries (Música, Esport i Dibuix) han servit per afrontar la situació de confinament d’una forma més amena i divertida i han tret més d’un somriure”. Gràcies al projecte, les persones joves han descobert noves motivacions, i alhora han vist la capacitat que tenen de començar i assumir nous reptes que abans ni s’imaginaven. “Ens han ajudat a portar l’estrès i la gestió emocional d’una forma diferent, molt més optimista. Per tant un altre dels objectius del projecte és posar al lloc que li pertoca, l’esport i l’activitat esportiva, i valorar-la per assolir l’èxit personal”, expliquen.

Gràcies al dinamisme del projecte, s’han pogut adaptar quan ha sigut necessari, aquesta vegada degut al confinament. Una adaptació que han viscut des de la innovació i la transformació educativa que suposa adaptar la realitat a les necessitats del moment, des del confinament. El projecte ha continuat desenvolupant-se malgrat el canvi sobtat de vida que ha portat la COVID-19, i “aquí hem d’agrair l’esforç del conjunt d’agents comunitaris que han participat i han ideat noves formes de fer arribar el nostre projecte esportiu de forma online. I contràriament al que podríeu pensar, ha estat tot un èxit de rebuda i de resposta per part del jovent”, remarquen. “El projecte s’ha adequat al confinament tot i no tenir present aquest pla B, ja que ningú preveia aquesta situació d’alarma. I, a més dels objectius inicials que ens vam marca, hem enfortit vincles amb les persones joves, que han millorat també la seva autonomia, responsabilitat i motivació”, apunten

La situació ha portat els promotors del projecte a elaborar vídeos de rutines esportives i hàbits saludables, que fan arribar a l’alumnat setmanalment a través de les diferents plataformes virtuals amb les que treballen i que com a persones joves els són properes (Classroom, Youtube, Instagram). A més cada setmana els plantegen un repte “challenge” que han d’assumir, com per exemple el de la primera setmana, on havien de penjar una foto personal realitzant alguna pràctica esportiva i a més a més acompanyar-la d’una frase motivadora per a ells/es.

 

L’alumnat que arriba a Noves Oportunitats, són joves entre 16 i 24 anys que no han assolit els estudis mínims obligatoris, perquè han fet un abandonament prematur dels seus estudis. Per diferents motius, a vegades personals, i d’altres per la seva trajectòria vital. Arriben al programa amb càrregues importants a les seves motxilles, molts cops plenes de desmotivació, de frustracions, de pors i inseguretats.

“Quan practiquem un esport, assolim competències sense haver de fer-ho de la forma tradicional, i amb les persones joves hem descobert que, a més a més, els motiva haver de treballar-ho amb aquesta nova metodologia, i perseguim valors i competències transversals com el treball en equip, el lideratge, la gestió emocional, la organització, la responsabilitat, l’adaptabilitat i l’autoconeixement, entre d’altres”, indiquen.

ebredigital.cat (diari digital) i Canal TE (canal de televisió), principals fonts d’informació de les Terres de l’Ebre i el Territori Sénia. Actualitat del Baix Ebre, el Montsià, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta. Notícies sobre política, economia, societat, cultura i esports; també entrevistes. Agenda cultural i d’oci. Televisió en directe.