Per quart any consecutiu, alumnes d’ESO de l’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta desenvolupen el projecte educatiu Aprenentatge en Servei al Centre de Dia i a la Llar Residència de la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre al mateix municipi. Hi participen un màxim de 25 alumnes que realitzen diverses activitats amb usuaris d’aquests recursos, i que aquest any se centren en l’aprenentatge de balls i jocs tradicionals que els estudiants ensenyaran als usuaris.
L’Aprenentatge en Servei es va iniciar l’any 2013 mitjançant un conveni entre la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre, Fundació Pere Mata i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, i permet a l’Institut Ramon Berenguer IV treballar amb els alumnes projectes destinats a la comunitat, en aquest cas amb l’objectiu de lluitar contra l’estigma de les persones afectades per una malaltia mental. En les edicions anteriors, els alumnes havien ensenyat altres activitats als usuaris del Centre de Dia i de la Llar Residència, com ara informàtica.
El projecte educatiu s’inicia a principi de curs quan de la Fundació Pere Mata, la Rosa Casanova (Directora de la Llar Residència) i Maite Martos (Psicòloga del Centre de Dia de la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre) es desplacen a l’institut per explicar als alumnes què és un centre de dia i una llar residència. Posteriorment, els alumnes fan una visita als dos serveis i després s’inicia l’activitat pròpiament dita, ja que els alumnes es desplacen una tarda, cada quinze dies, al Centre de Dia o a la Llar Residència per a realitzar les activitats previstes aquell curs.
Aprenentatge en Servei
L’Aprenentatge en Servei és un projecte educatiu amb utilitat social que combina el voluntariat i l’aprenentatge per incidir en la comunitat i millorar-la. Mitjançant aquesta proposta educativa innovadora, els alumnes aprenen i es formen (aquest any en balls i jocs tradicionals) mentre apliquen el seu aprenentatge directament a la comunitat (en aquest cas als usuaris del Centre de Dia i de la Llar Residència de la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre).
D’aquesta manera, l’aprenentatge millora el servei a la comunitat perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit a l’aprenentatge perquè allò que s’aprèn es pot transferir a la realitat en forma d’acció. A més, l’Aprenentatge en Servei permet a l’alumnat analitzar el seu entorn i comprometre’s en la seva millora, i promou l’educació en valors i el compromís cívic dels estudiants.
En aquests anys de funcionament, l’experiència ha estat valorada molt positivament per totes les parts, la qual cosa ha permès donar-li continuïtat.