UGT va esbombar la voluntat de l’equip directiu del COPATE de traslladar la seva seu a Roquetes en una nota de premsa feta pública el passat 11 d’agost, en la qual manifestava l’oposició dels treballadors a aquesta decisió. Actualment, l’ens té diversos centres repartits en diferents localitats: a Deltebre (personal de salubritat); l’abocador de Mas de Barberans, Amposta i una part a cavall dels consells comarcals del Baix Ebre i del Montsià, entre altres. El comunicat va desvetllar una operació que estava prenent forma amb discreció i que tindria com a objectiu economitzar costos. Amb tot i això, i arran de la publicitat donada a aquesta opció, ja hi ha hagut municipis que han expressat la seva disconformitat davant d’aquest pla pel temor que l’operació acabi repercutint en la factura que paguen per la prestació de serveis, tals com la recollida de brossa.
El front d’oposició ha sorgit de la Ràpita, encara que no seria l’únic ajuntament que estaria disposat a fer-hi costat. Una de les dues eines escollides ha estat la petició per escrit, traslladada a diferents ajuntaments del Baix Ebre i del Montsià perquè li donin suport, per acordar una moratòria i la convocatòria de Consell d’Alcaldes destinada a un estudi acurat del projecte.
La defensa d’aquestes peticions basen en diferents arguments. El primer, estatutari, recordant que segons la normativa vigent la seu del consorci ha de coincidir amb el domicili de l’ens d’adscripció, actualment el Consell Comarcal del Baix Ebre. És a dir, caldria, en primer lloc, l’aprovació de modificacions estatutàries dins de l’organisme i per part de la Generalitat.
El segon giraria al voltant d’un conflicte de conveniències. Perquè la proposta de situar un magatzem a Roquetes, segons es pot veure a la carta a la qual ha tingut accés ebredigital.cat, respondria en realitat a necessitats logístiques del Consell Comarcal, i no pas a una necessitat pròpia del COPATE.
També es recorda que l’Eurecat ha cedit espais addicionals per als treballadors del COPATE i es fa referència a les reticències de la UGT. De fet, es demana la presència i participació dels representants dels treballadors i del personal tècnic a l’hora de debatre qualsevol modificació d’emplaçament.
Aquest és un dels fronts oberts. Però n’hi ha una altra, que és traslladar la problemàtica directament a la comissió de govern, un altre cop amb el màxim consens possible entre els consistoris que conformen el COPATE. En aquest segon escrit, al qual es demanava també el suport a alcaldes i alcaldesses, es demana ampliar el focus d’opcions. La petició es basa en incorporar com a futures seus les instal·lacions del Viver d’Empreses de la Galera, i les oficines, així com obrir un termini de quinze dies per presentar altres emplaçaments. I en aquesta línia, acordar una moratòria en la presa de decisions fins que es disposi d’un informe complet que valori objectivament totes les alternatives. La decisió final hauria de ser presa pel Consell d’Alcaldes de les dues comarques implicades, per tal d’assegurar una decisió consensuada i beneficiosa per al conjunt del territori. I de nou es demana en aquest escrit dirigit a la direcció de l’ens que es garanteixi la participació activa del Comitè d’Empresa en el procés d’anàlisi i presa de decisions.

