L’anunci realitzat ahir per part del conseller de Territori, Juli Fernàndez, sobre l’expansió de la nova T-Jove a tota Catalunya a partir del 15 d’abril en fer-la compatible pr primer cop amb la T-Mobilitat i, per tant, amb les anomenades àrees territorials de mobilitat (ATM) deixa les Terres de l’Ebre fora del sistema. Les quatre comarques no disposen d’una integració tarifària com les de les diferents ATMs del país perquè només tenen constituïda una Taula de Mobilitat que funciona de placebo, per la qual cosa els beneficis no en seran aplicables. El problema arranca el 2017, quan el llavors conseller de Territori i Mobilitat, Josep Rull, argumentava que la creació de la Taula de Mobilitat aquell mateix any a les Terres de l’Ebre hauria de fer “el mateix que una ATM des del punt de vista de la planificació, però amb menys cost i més estalvi: el nom no fa la cosa”, assegurava llavors.
Han passat els anys i ara s’evidencia que l’argumentació no corresponia amb la realitat. “Els polítics s’omplen la boca de reequilibri territorial. Però si ja comencem per no tenir ni els mateixos mitjans…”, es lamentava aquest matí el portaveu de la Plataforma per uns Trens Dignes, Josep Casadó, durant la presentació de la festa del desè aniversari de la seva constitució prevista per aquest dissabte. “L’administració ens deia que la Taula de Mobilitat ho soluciona tot”. Ara bé, formar part d’una ATM et permet accedir a unificació de tarifes i convenis amb Renfe que faciliten combinar modalitats de transport. “Aquí no hi ha res d’això. Tenim la T 10/120 (posada en marxa el 2014), que teòricament t’hauria de servir per moure’t per totes les poblacions de l’Ebre en autobús per un euro. Però, a més de que només la tenen implantada dues companyies, Plana i Hife, la targeta d’una és incompatible amb l’altra”.
En aquesta línia, Casadó afirmava sense embuts que “el transport per carretera a les Terres de l’Ebre és un desastre i posava com un altre exemple d’aparador “la línia que unia Móra d’Ebre amb Móra la Nova, la coneguda cpm a ‘Rubia’. Ara que la llicència d’explotació ja no es de l’ajuntament Móra Ebre, ha passat a mans de la Generalitat que l’ha traslladat a Transports Margalef (empresa del Priorat). I el resultat és que el preu de l’abonament s’ha multiplicat per dos. Fins el punt que costa gairebé el doble que anar de Móra d’Ebre fins a Tortosa”, etzibava.
“No som ni ‘resta de Catalunya’. L’equitat territorial també requereix uns mitjans dignes per tothom. No els tenim i molt menys les targetes com la T-Jove”, lamentava per la seva banda la també portaveu de la plataforma, Cinta Galiana.
La CUP, l’únic partit en aixecar la veu
El conseller de @territoricat, @julifernandez ha anunciat q a partir del 15 d’abril, TOTA la gent jove de TOTA Catalunya tindria implantada la T-jove. Resulta q a les #TerresdelEbre, NO. Perquè? Perquè @Esquerra_ERC i @JuntsXCat NO volen crear l’ATM com exigeix @TrensDignesEbre. https://t.co/Gw1Xl4mYiC
— CUP Terres de l’Ebre (@CUPEbre) February 20, 2023
Fins al moment, lúnic partit que ha aixecat la veu al territori ha estat la CUP. El portaveu del grup municipal dels anticapitalistes a Tortosa, Sergi Arnau, considera que “s’evidencia que som un territori de segona per al govern, i que els partits amb capacitat de decisió i que han pactat els pressupostos continuen menystenint les Terres de l’Ebre. Des de la CUP fem nostres les reivindicacions de Trens Dignes, que el 2017 ja van dir que no tenia setit crear la Taula de Mobilitat, i exigim la posada en marxa d’una ATM al territori”.
Segons Arnau, la Taula de la Mobilitat “no ha tingut conseqüències a l’hora d’afavorir la mobilitat. Ara encara estem reclamant larribada de l’AVANT i no s’ha fet res perquè no compta ni amb capacitat de decisió ni pressupost. Va ser una decisió que ha acabat tenint un impacte mínim al territori”, afegia.
1 comentari
Només puntualitzar que Margalef és una empresa de la Serra d’Almos (Ribera d’Ebre), però la concessió se l’ha quedat TPP Domènech que si és del Priorat, això dels preus dintre de l’ATM també té coses increïbles, com que funciona per zones de la parada de bus de Marçà a l’estació el bitllet senzill val 2,05 € per uns 700 metres.