La Plataforma Trens Dignes ha iniciat una campanya per donar vida a un futur tramvia a les Terres de l’Ebre, a semblança del que ja comença a caminar al Camp de Tarragona. La intenció és aprofitar “la finestra d’oportunitat” que s’obre per la negociació dels pressupostos de la Generalitat per enguany i fer pressió des dels ajuntaments, per mitjà de mocions presentades als plenaris entregades a tots els partits ebrencs, per rescatar un projecte que a hores d’ara està desaparegut en combat i “fora de la llista de projectes ferroviaris a impulsar”, tal com es recull en el text.
La proposta insta la Generalitat de Catalunya a declarar “d’interès de les Terres de l’Ebre” el Tren-Tram al territori, “com a proposta estratègica i a mig termini per a la transformació del sistema de mobilitat urbana i de les nostres Terres”. Alhora, reclama que el govern català doni inici als “estudis informatius i de viabilitat necessaris per a la implantació” i que els ajuntaments crein una “comissió interdepartamental” per “analitzar la viabilitat tècnica, urbanística i econòmica del projecte”, en coordinació amb la Generalitat.
La moció rescata l’estudi econòmic elaborat per la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura “que demostra la seva viabilitat”. Les grans xifres són un cost de 360 milions d’euros; una longitud de 47 km que uneix de nord a sud, les poblacions de Roquetes, Tortosa, l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar en una primera fase, amb opcions de fer una prolongació pel sud fins a Vinaròs; una demanda potencia de 2,5 milions de viatgers anuals. Suposa en els propers 40 anys una inversió per viatger de 2,55€ i sense cost en els següents 100 anys, tret dels costos de manteniment. “Un valor molt baix atès que el recorregut mitjà del viatger s’ha avaluat en 20 km, és a dir 0,13 €/viatger-km”, s’afirma en l’exposició de motius de la moció.
Podeu llegiar-la sencera en aquest document: 210327 Moció Tren-tram Ebre
Des de la plataforma també han enviat als partits polítics amb representació a Corts a Madrid una carta per tal que l’estacio de l’Aldea es converteixi en una estacio intermodal que faci les funcions d’eix de les comunicacions a Baix Ebre i Montsià
Alhora, des de la plataforma també han enviat als partits polítics catalans amb representació a Corts a Madrid una carta reclamant el seu suport a que l’estació de l’Aldea es converteixi en una estació intermodal que faci les funcions d’eix de les comunicacions a Baix Ebre i Montsià. La petició es fonamenta en el fet que “la posada en funcionament el passat mes de febrer de l’estació intermodal de Lleida ha palesat la necessitat de disposar d’aquests equipaments estratègics i que fomenten l’equilibri territorial i garanteixen l’equitat i la igualtat de d’oportunitats i de drets”.
En aquesta línia, s’aprofita per a deixar clar que el baixador previst per l’Ajuntament de l’Aldea i l’empresa HIFE a la rotonda d’accés a l’AP7 a l’entrada del polígon industrial Catalunya Sud “suposarà la comdena de la possibilitat de tenir un eix vertebrador del transport a les Terres de l’Ebre al no tenir comunicació amb l’estació de tren” per trobar-se separada per gairebé dos quilòmetres. “Creiem que només amb l’ ubicació d’aquest intercanviador de busos al costat de l’estació de tren, i connectada amb ella, tindrà sentit el terme ‘intermodal’. Només en aquesta ubicació es facilitarà que els viatgers que arribin en tren (Regionals, Avant, Intercity) puguin fer el canvi de manera eficient i ràpida a d’altres mitjans de transport”, es recull a la carta.
Podeu llegir la carta en aquest document: Carta intermodal l’Aldea ç
Des de la plataforma s’ha avalat el nou servei d’Avant Exprés, tot i que demanen un increment de vagons perquè “dilluns tots els bitllets estan venuts”
Les dues iniciatives s’han donat a conèixer aquest dimecres en una roda de premsa de la plataforma convocada a la seu de CCOO a Tortosa. Una de les seves portaveus, Cinta Galiana, ha aprofitat també per a valorar la posada en marxa del nou servei d’Avant Exprés des de Tortosa a Barcelona que avança tant l’horari d’anada com el de tornada. Des del col·lectiu es valora “positivament”, tot i que durant els tres primers dies de funcionament els retards feien pensar en el pitjor. El nou horari “permet arribar abans de les vuit del matí a Barcelona, el que possibilita arribar a la feina amb garanties. I a més, l’avançament de la tornada ajudar la conciliacio de la feina amb la vida familiar”, rematava Galiana, reconeixent de pas que l’èxit del servei requeriria probablement un nou vagó: “Els dilluns ja no es troben bitllets”, admet.
D?altra banda, la portaveu també ha animat als municipis ebrencs que no es veuen contemplats dins del trajecte del Tren-Tram a presentar als seus plenaris respectius la moció: “Hem de fer força perquè les inversions no es quedin només a les comarques del nord i puguin beneficiar al territori”, argumentava.


1 comentari
Si Trens Dignes pressiona per reactivar el projecte de tramvia a les Terres de l’Ebre, cal fer una pregunta clau: què passa amb Deltebre i Riumar? Aquests territoris no poden continuar quedant al marge. Precisament aquí hi ha una necessitat real de millorar la connexió – tant per als residents com per als treballadors i el turisme. Ja n’hi ha prou de parlar de projectes: necessitem plans concrets, compromisos clars i execució real. Deltebre i Riumar han de formar part de la solució, no quedar-se oblidats.