Prop d’un centenar de persones, entre membres del sector, entitats i ciutadania compromesa, es va concentrar ahir a la plaça de l’Ajuntament de Tortosa per denunciar la precarietat que pateixen les professionals de la intervenció social. La mobilització, convocada pel Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) a diferents ciutats del país, ha estat motivada per l’assassinat d’una treballadora social a Badajoz el passat diumenge.
Durant l’acte celebrat a Tortosa, es va llegir el comunicat del CEESC en què es denuncia que la precarietat laboral, la sobrecàrrega de feina i la manca de protocols efectius posen en risc la seguretat i el benestar de les treballadores i treballadors socials. De fet, segons les primeres dades de l’Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya 2023 (que es presentarà a l’abril), el 29,87% dels professionals de l’educació social han patit assetjament o violència en el lloc de treball. «Una dada alarmant -afirmava- que mostra la urgència de millorar les mesures de seguretat i garantir entorns laborals segurs».
Arreu de Catalunya es van mobilitzar al voltant d’un miler de professionals de l’educació social. A més, centenars de professionals van secundar l’aturada convocada a les 12 del migdia davant dels seus llocs de treball.
Des del CEESC s’exigeixen els següents punts:
- La implementació de mesures de seguretat i protecció efectives en tots els serveis socials.
- La millora de les condicions laborals per garantir estabilitat i seguretat en la professió.
- Un compromís real per part de les administracions per dotar el sector dels recursos necessaris.
- El reconeixement de la tasca essencial de l’educació social.
- Cal trobar la manera de garantir una bona intervenció amb totes les persones que acompanyem i, alhora, treballar en condicions dignes i segures.
«No volem renunciar a la nostra professió, i tampoc permetrem que aquesta situació serveixi per atiar discursos d’odi contra les persones a qui atenem», afegien des del CEESC, abans de reclamar que les administracions assumeixin «la seva responsabilitat» i la necessitat de «garantir la seguretat i la dignitat de totes les professionals de la intervenció social».

