El secretari d’Infraestructures de Mobilitat, Manel Nadal, confirmava la setmana passada que els projectes de tren-tramvia de la Costa Brava, Olot-Banyoles-Girona, Selva Marítima, Pirineus (Cerdanya-Alt Urgell-Andorra), Terres de l’Ebre i Berguedà-Bages quedaven descartats. L’única aposta ferma del govern català era el del Camp de Tarragona, que es licitarà entre finals d’enguany i el primer trimestre del 2025. Arran d’aquestes declaracions, sis entitats impulsores dels projectes que ara queden al calaix, així com la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura i la Plataforma Trens Dignes Terres de l’Ebre-Priorat, han donat suport a un manifest en el qual es reclama una “rectificació immediata” per part de Nadal en considerar que “declaracions com les que ha fet són motiu de cessament fulminant”. Alhora demanen una reunió urgent amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque; la ràpida revisió i la posterior publicació dels estudis de viabilitat dels projectes i continuar amb els passos previstos per a la seva concreció. És a dir, en aquest darrer cas l’adequació de recursos i partides pressupostàries per als estudis informatius, els projectes constructius i les reserves de sòl corresponents.
Els signants lamenten, a més a més, que Nadal escollís com a escenari per anunciar la renúncia un acte amb la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV), “el lobby d’empresaris d’autobusos de Catalunya”. De fet, durant aquesta trobada Nadal va assenyalar que per als àmbits territorials de la Costa Brava, el Pirineu i el Bages la Generalitat preveu apostar pel BRCat (Bus Ràpid Catalunya), la xarxa d’autobusos d’altes prestacions per a afavorir el transport públic per carretera.
El comunicat també recorda que “l’acord d’investidura de l’actual President de la Generalitat, Salvador Illa, incloïa l’impuls d’aquests i altres projectes ferroviaris, i per tant, del compromís d’aquest govern de tirar-los endavant, tant amb Esquerra Republicana de Catalunya com amb els Comuns”.
Més informació: Un hipotètic Tren-Tram de les Terres de l’Ebre podria tenir una demanda potencial de 9.800 viatgers en un dia feiner
Més informació: El Govern analitza la possibilitat d’instaurar una línia de tren-tramvia a les Terres de l’Ebre