Sempre dic que a Les Moles no som abanderats de la sostenibilitat, sinó que és una cosa que portem a l’ADN, com les nostres raïls, la passió, la rebel·lia o la creativitat. M’explico.
El terme sostenibilitat ha passat a associar-se directament als efectes del canvi climàtic i els intents de revertir-lo. Originalment, però, la paraula feia referència a l’equilibri mediambiental, econòmic i social necessari per garantir la continuïtat de les societats que han de venir. De fet, si parlem correctament, se n’hi diu desenvolupament sostenible.
La paraula sostenibilitat s’està transformant, amb els anys, en una paraula buida de significat
Però encara diré més. La paraula sostenibilitat s’està transformant, amb els anys, en una paraula buida de significat. Com pot ser que, per exemple, companyies de fast fashion, que és un dels sectors més contaminants del món, parlen de sostenibilitat? O que el rei del menjar ràpid haja canviat el color de les seues emes del roig al verd per mostrar una actitud més saludable i més eco-friendly, quan continua propiciant la deforestació de l’Amazònia? O els de la maçana, que tanta propaganda fan dels seus edificis energèticament eficients, però es dediquen a explotar les mines de coltan a base de productes d’obsolescència programada?
Realment pensem en les generacions futures quan sentim i veiem escrit per tot arreu la paraula sostenibilitat? Tothom coneix, o hauria de conéixer, el terme greenwashing, que és la pràctica de màrqueting destinada a crear una imatge il·lusòria de responsabilitat ecològica d’empreses que volen diferenciar-se de la competència i que creuen que és més fàcil, i més barat, canviar la percepció que els altres tenen de tu, que el teu comportament. La sostenibilitat s’ha convertit en una moda, com tantes altres n’hi ha hagut i n’hi haurà.
A Les Moles fa temps que cultivem una bona part de les hortalisses, fruites i herbes aromàtiques que utilitzem al restaurant als horts biodinàmics dels nostres jardins
És per tot això que crec que la sostenibilitat, les sostenibilitats (medioambiental, social i econòmica) o, en definitiva, el desenvolupament sostenible, haurien de ser ja una part elemental de l’ADN de la nostra societat i de qualsevol empresa. I, si no ho són, és que anem malament i hem de començar a revisar-nos.
A Les Moles fa temps que cultivem una bona part de les hortalisses, fruites i herbes aromàtiques que utilitzem al restaurant als horts biodinàmics dels nostres jardins. Fem oli d’oliva verge extra amb les olives de les oliveres de la nostra finca, amb cultiu biodinàmic. Treballem des de sempre amb producte de proximitat, tot i que d’este tema, de què vol dir proximitat i de si realment la proximitat és sinònim de sostenible, també en podríem parlar en un altre article… També generem un elevat percentatge de l’energia que consumim i hem reduït l’ús dels productes químics per fer neteja, gràcies a la incorporació de l’aigua ozonitzada al restaurant. A més, reciclem, reutilitzem i fem cuina d’aprofitament.
Tot això que fem des de fa molts anys i que forma part de la nostra filosofia, no és cap estratègia de màrqueting, per més que ara semble que vos ho estigue venent. Tot això és el mínim que podem fer a la nostra empresa per deixar un món millor a les futures generacions. I encara podem fer molt més…
sostenibilitat, tècnica, creativitat, diversió, investigació, passió,
perseverança, proximitat, raïls, rebel·lia, singularitat, solidaritat
Jeroni Castell
Xef del restaurant Les Moles