El fabricant de canonades i accessoris de Polièster Reforçat amb Fibra de Vidre (PRFV) Amiblu s’ha adjudicat el subministrament de 5,3 km de canonades de PRFV en Valdurrios (Saragossa) per valor d’1.389.193,48 euros. Aquest empresa conjunta de Amiantit i Hobas Europe amb seu a Àustria (Klagenfurt), compta amb una planta de producció a Camarles de 35.000 metres quadrats de superfície, en la qual treballen 185 empleats.
El termini estimat de fabricació i subministrament del producte és de 2 mesos -finalitza al maig- i l’objectiu del projecte és continuar avançant en l’execució de la canonada de Valdurrios i l’electrificació de les estacions de bombament de la zona regable del sector VIII de Monegros II, en concret, en les poblacions Bujaraloz i Peñalba. Aquesta adjudicació a Amiblu forma part del projecte global d’execució d’obres en Valdurrios per part del Govern d’Aragó i de la Comunitat de Regants Montesnegros, a través de l’empresa pública Tragsa, per a la transformació d’una superfície total de 6.200 hectàrees de regadius als Monegros.
El projecte, que porta més de tres dècades en execució i que suposarà un gran canvi per a la zona, consisteix en la construcció d’una gran canonada –de 25 km de longitud–, coneguda com la ‘canonada de Valdurrios’, per a la transformació d’una gran extensió de terra de secà en regadius i la modernització de regadius existents. El projecte compta amb un pressupost total de 51,6 milions d’euros (el 42,6% del finançament prové del Govern d’Aragó, mentre que la Comunitat de Regants finança el 57,4% restant).
Xavier Arasanz, Director General de Amiblu a Espanya, valora molt positivament aquesta adjudicació i afirma: “Les canonades de PRFV són un producte d’alt interès per al reg, principalment, pels baixos costos d’explotació que comporta el seu ús, gràcies a l’excel·lent comportament hidràulic, la seva alta durabilitat i absència de corrosió. Esperem que Amiblu pugui col·laborar en els grans projectes de transformació de regadius que s’estan executant en aquests moments a nivell nacional i a l’estranger”.
Eficiència energètica de les canonades de PRFV per al reg
Les canonades de PRFV ofereixen importants avantatges per al sector del regadiu, respecte a les canonades de materials tradicionals, com el formigó o l’acer. Amb una vida útil molt duradora, les canonades de PRFV són més respectuoses amb el medi ambient –tenen un impacte en CO2 tres vegades inferior–, més lleugeres, fàcils de transportar i manipular, i més eficients energèticament, en suposar un estalvi en el consum d’energia del 22,5% respecte al formigó camisa de xapa, i del 35%, respecte a l’acer, segons un estudi de INDEFA Enginyers (). Aquestes i altres diferències de valors permeten un estalvi important d’energia en la fase d’explotació dels projectes agrícoles i és una de les mesures més benvolgudes pels regants.
Actualment, Amiblu treballa en projectes de reg i estacions de bombament en més de 50 països, amb un subministrament anual mitjà de 250 km de canonades per al sector.

