La Cambra atorga una enorme transcendència a l’esmena als pressupostos generals per fer possible l’estudi informatiu pel desdoblament de la carretera 420 de Reus a Alcanyís i que, de manera conjunta, han presentat el grup parlamentari mixt, el grup parlamentari republicà i el grup parlamentari plural, a instància dels diputats Tomàs Guitarte (Teruel Existe), Gabriel Rufián (ERC), Ferran Bel (PDeCAT) i Miriam Nogueras (Junts per Catalunya).
Es tracta d’un fet sense precedents que la corporació valora molt positivament atenent la feina feta durant els darrers dos anys per reclamar el desdoblament d’aquest eix viari amb converses periòdiques que la corporació ha mantingut amb els representants del poder legislatiu al territori, els Diputats i Senadors al Congrés i al Senat. En la mateixa línia s’ha pogut visualitzar en les reunions de treball que la Cambra ha mantingut, fins a la data, amb Ferran Bel, Diputat del PDeCAT, i les senadores d’ERC, Laura Castel, de Junts per Catalunya, Assumpció Castelló.
L’aliança entre les comarques catalanes i les de l’Aragó té un gran importància simbòlica que encara li atorga més singularitat. “Estem davant d’un moment històric que cal subratllar en una època on és tan difícil, atenent les dinàmiques polítiques, aconseguir consensos i unitat d’acció. I més en un àmbit com el de les infraestructures que determinen, de manera crucial, la qualitat de vida dels nostres conciutadans i la competitivitat de les empreses a les que representem. Mai, com ara, s’havia arribat tan lluny en la concreció d’un moviment parlamentari per aconseguir destinar recursos a aquesta actuació”.
En d’altres exercicis s’havien contemplat partides per estudiar les variants de la Nacional al seu pas per nuclis com el de Riudecols o Gandesa. Ara, en canvi, el que es planteja és l’estudi integral del desdoblament de la carretera en el seu conjunt, com a eix que connecta Reus amb Alcanyís. És un pas de gegant que en cas de concretar-se pot suposar un canvi de paradigma en les comunicacions de les nostres comarques.
La Cambra sempre ha considerat essencial la millora d’aquesta carretera, evolució de l’antiga via romana d’Alcolea de Còrdova. Es tracta d’una via de comunicació bàsica pel Port de Tarragona atenent el transport de cereals al Baix Aragó. Per Terol també és un via de gran importància, entre d’altres coses per connectar amb l’aeroport de Reus al que sovint s’hi refereixen com l’aeroport del Baix Aragó.
Com és lògic el desdoblament de la nacional 420 serviria per apaivagar els efectes del despoblament que impacten sobre les comarques per on discorre, una de les demandes que la Cambra sempre ha posat damunt la taula atenent el risc que pateixen comarques com el Priorat, la Ribera o la Terra Alta. Una sensació que també comparteixen, plenament, a l’Aragó. I en paral·lel obriria una nova via ràpida d’accés fins a Madrid que estalviaria temps i quilòmetres en relació a l’actual traçat per Saragossa.
La Cambra continuarà treballant durant les properes setmanes per garantir el suport parlamentari majoritari que permeti que l’esmena prosperi. Les negociacions que es mantenen, des de la corporació, amb d’altres partits de l’arc parlamentari són molt positives. Si finalment s’aprova l’esmena, la Cambra mantindrà l’actitud vigilant per garantir-ne l’execució atenent com d’important és poder treballar en aquest estudi informatiu que ha de servir per definir el traçat de la carretera.