Autor: Susanna Cases

El Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) ha expedientat Ambulàncies Egara i investigarà les causes de les anomalies detectades en el transport sanitari no urgent que, entre altres, trasllada els pacients de sessions programades de diàlisis, rehabilitació o altres hospitalàries. Fonts dels treballadors han alertat d’esperes d’hores, retards i, fins i tot, pèrdues de sessions. També volen saber perquè el centre de coordinació a l’Ebre s’ha estat gestionant en els darrers dies des de Tarragona.

Els caçadors de les Terres de l’Ebre es desplaçaran fins a Madrid el proper 5 de juny per defensar el medi rural, en la manifestació convocada per la Plataforma en Defensa de la Pesca, a la que estan donant suport entitats de caça i de totes les activitats relacionades amb el món rural, en una convocatòria que s’emmarca a les portes de les eleccions. Amb l’objectiu de coordinar el desplaçament i debatre sobre la situació del sector, una trentena de caçadors s’han reunit aquest dilluns a la tarda a les antigues escoles de Font de Quinto de Campredó, amb representants de la Federació Catalana de Caça a les Terres de l’Ebre i l’Asociación española de rehalas.

La flota catalana de pesca d’encerclament de tonyina roja salparà aquest dimecres del port de l’Ametlla de Mar cap al calador de les Illes Balears per iniciar la campanya. La Frau Dos i Tío Gel Segon, del Grup Balfegó, pescaran conjuntament amb dues embarcacions més de l’Ametlla de Mar, Leonardo Brull Segon i Gepus, i set de nacionalitat francesa. La quota per enguany és de 1.500 tones, que es traslladaran a les granges d’aqüicultura que el grup empresarial té a la costa del litoral tarragoní.

Una nova operació de la Guàrdia Civil ha permès frustrar una partida d’haixix a la platja de l’Àliga del Perelló. En el marc del servei de vigilància fiscal per la costa, el cos ha consfiscat 23 fardells amb un pes total aproximat de 716 quilos, que pretenien introduir a la demarcació un grup de narcotraficants. Dissabte de matinada, es va detectar la presència d’una embarcació d’uns deu metres d’eslora que navegava pel litoral tarragoní a poca velocitat, fent parades i girs dissuasoris. Amb aquesta darrera intervenció, s’han obert diligències que seran posades a disposició del Jutjat en funcions de guàrdia de Tortosa. Els presumptes traficants van aconseguir fugir nedant. 

Les tres voluntàries de l’entitat AnimaNaturalis que van gravar les agressions durant els bous de Mas de Barberans han declarat com a testimonis aquest dimarts al matí als jutjats d’Amposta. Segons el que han explicat a les portes de l’edifici judicial de la capital del Montsià, les animalistes han identificat als presumptes agressors i han negat cap preparació ni provocació prèvia als fets, que van acabar amb quatre membres d’una mateixa família de Sant Carles de la Ràpita detinguts i investigats per uns delictes de lesions, coaccions i danys. 

Una riuada groga ha recorregut Amposta aquest dijous al vespre contra l’eliminació d’una classe de P3 el curs que ve, després que el Departament d’Ensenyament hagi confirmat que finalment l’escola on se suprimirà serà la Mestre Agustí Barberà –inicialment era la Soriano Montagut. La comunitat educativa continua anant a una en la defensa de l’ensenyament públic i l’aposta per mantenir les 10 línies actuals i rebaixar la ràtio d’alumnes per aula.

Les terres de cruïlla mantenen viva la tradició ancestral de la transhumància. Quan comença l’estiu i quan acaba la tardor, ramats d’ovelles i bous recorren les vies pecuàries del sud de Catalunya, el nord de València i el sud-est d’Aragó a la cerca de pastures, en un recorregut que reviuen generacions rere generacions.

Un viatge fins al far de Buda. El Museu de la Mar de l’Ebre de Sant Carles de la Ràpita ha estrenat aquest divendres un interactiu 3D per apropar als veïns i visitants la seua història. Patrocinat per Repsol i produït per Filmsnòmades, permet recuperar fotografies, textos, plànols i material relacionat en una referència històrica del Delta de l’Ebre.

Més de 4.000 visitants i 7.500 degustacions servides. Aquests són els números que avalen l’èxit de la primera edició de Mescla, la fira gastronòmica de les Terres de l’Ebre que ha tingut lloc aquest cap de setmana a Deltebre, coincidint amb la recuperació de Deltafira, que ha commemorat els 39 anys del municipi del Baix Ebre.

“S’ha fet poble, s’ha fet pinya”. Millorar el rendiment acadèmic i avançar en la conciliació són els dos pilars que sustenten la implantació de la jornada intensiva a l’escola Ramón y Cajal d’Ulldecona. Un projecte educatiu perseguit des de fa dos anys i que el municipi s’ha fet seu, amb la implicació de tota la comunitat educativa, que treballen la proposta des de fa mesos. 

Tracte desigual entre les escoles públiques i la concertada i un procés de preinscripció poc transparent. Això és el que denuncien les AMPES dels centres públics d’Amposta, que a partir de setembre perdrà una de les actuals 10 línies de P3. L’escola afectada serà finalment l’Agustí Barberà, que no es dóna per vençuda i es manifestarà aquest dijous contra el tancament del grup.

El centre tecnològic d’Amposta (CETECOM), ubicat al polígon de l’Oriola i especialitzat en els materials compostos, s’ha integrat a laFundació Eurecat, convertint-se en el setè centre d’aquesta xarxa d’innovació i recerca amb a presència arreu de Catalunya. L’Ajuntament de la capital del Montsià ha signat un conveni amb CETECOM i Eurecat per cedir-ne la gestió.

Vora un miler de rapitencs han votat a la consulta per decidir els usos dels baixos del parc de Garbí i, en un 67% dels casos, han optat per un ús mixt dels locals, combinant l’oci nocturn amb les activitats diürnes vinculades al turisme i al comerç. Tot i que només ha acudit a les urnes el 8,5% del cens electoral, lluny del 25% de participació que el consistori s’havia marcat per establir el resultat com a vinculant, l’alcalde assegura que aquest no serà l’últim procés participatiu que es convoca.

El Departament d’Ensenyament ha confirmat que Amposta perdrà una línia de P3 el curs que ve. L’escola afectada serà finalment l’Agustí Barberà, el centre que ha rebut menys preinscripcions. Inicialment, s’havia planificat reduir un grup a l’escola Soriano Montagut, tenint en compte que és el centre que menys sol·licituds havia rebut en els darrers cursos.

La llar d’infants de Deltebre, un equipament infrautilitzat segons ha posat de relleu l’actual govern municipal, compartirà espai amb l’escola de Música. Així s’ha decidit en el darrer ple de l’Ajuntament de Deltebre, que també ha aprovat un nou plec de condicions per les obres de Riumar. En un ple extraordinari el passat dissabte a les 10 del vespre, el govern municipal també ha decidit elevar al Tribunal Suprem el conflicte pel Complex Esportiu.

Deltebre viurà del 19 al 23 de maig una nova edició de la Deltafira, que el nou govern del municipi vol rellançar. La cita es renova amb l’objectiu que any rere any es vagi consolidant i esdevingui una fira de referència per al territori. Els plats forts de la fira seran Mescla, la Mostra de Gastronomia de les Terres de l’Ebre, i la renovada Gala dedicada als Quintos.

El govern d’Amposta continua treballant per possibilitar l’obertura de la residència d’avis en els propers mesos. En aquests moments, estan en marxa les obres per fer arribar el subministrament elèctric a l’equipament i ultimar l’informe dels Bombers de la Generalitat sobre les instal·lacions. Des del consistori es manté la voluntat d’externalitzar la gestió.

Les Terres de l’Ebre perdran dues línies de P3 a partir de setembre si es confirmen les previsions inicials del Departament d’Ensenyament. El director general de centres públics, Lluís Baulenas, ha presentat les dades provisionals del procés de preinscripció i matrícula. Tenint en compte que l’oferta final, amb tots els ajustaments, es donarà a conèixer dimarts que ve, a les comarques ebrenques està previst tancar 3 grups i obrir-ne un.