“Segurament no recollim els beneficis a curt termini, però a mitjà i llarg termini, estem convençuts que beneficiarà i molt a les dinàmiques socials, culturals i participatives del nostre municipi”, comenta l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura. Els xiquets faran classe de nou a dos del migdia, quan començarà el servei de menjador i les activitats extraescolars. De fet, s’està treballant per coordinar una oferta conjunta de propostes d’entitats públiques i privades del municipi, per estendre el projecte educatiu fora de les aules com una taca d’oli. “Ens ha servit per adaptar un horari en el què realment s’oferirà el mateix”, afegeix la presidenta de l’AMPA, Elvira Rodríguez, que no amaga la preocupació d’algunes famílies, tot i que la proposta d’horari continuat s’ha consultat i ha rebut un ampli suport de tota la comunitat educativa. “Hi havia famílies que tenien por a que podia passar, si ho podrien conciliar, i què passaria amb els nens que no poguessin tenir activitats escolars, però ens hem unit i hem vist que ens beneficiarà a tots”, apunta Rodríguez.
La jornada intensiva a l’educació primària comença a ser una opció als centres públics. En el marc d’un pla pilot del Departament d’Ensenyament que s’allargarà tres anys, la Ramon y Cajal serà la segona escola ebrenca que ho implantarà, amb el mirall de l’escola Sant Jordi de l’Ametlla de Mar, la primera a l’Ebre que la va començar a aplicar. “Pensem que pot suposar una millora per al rendiment de l’alumnat, perquè a la tarda la jornada es fa llarga, tothom està més cansat i al migdia hi ha una pausa important”, reflexiona la directora de l’escola, Celi Subirats. En ple debat de la reforma horària, el centre ulldeconenc treballa en un projecte flexible i en continu seguiment i considera que l’horari continuat i les dinàmiques que es generaran a l’entorn també afavoriran la cohesió social.