Aquest dimecres ha començat la preinscripció escolar per als ensenyaments de segon cicle d’educació infantil, primària i secundària obligatòria, i es podrà dur a terme fins el proper 7 d’abril. La majoria de sol·licituds de preinscripció seran pel primer curs de l’educació infantil de segon cicle (P3), que és quan els nens i nenes comencen a assistir a les escoles, i el primer curs d’ESO, que és quan inicien els estudis als instituts. La matriculació s’haurà de realitzar del 13 al 17 de juny per als alumnes d’infantil, primària i primer d’ESO i, entre el 27 de juny i l’1 de juliol, per als de segon, tercer i quart d’ESO.
El Departament d’Ensenyament per al curs 2016-2017 oferirà a P3 un total de 75.940 places i a 1r d’ESO, 81.720. Aquests càlculs s’han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3 i 30 a 1r d’ESO; la ràtio definitiva però la determinarà la matrícula, que en el curs passat de mitjana va ser de 22,89 per P3 i 28,51 per 1r d’ESO.
El Departament ha programat l’oferta de P3 i de 1r d’ESO amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats d’escolarització per a garantir el dret a l’educació de tothom, harmonitzant-lo amb els drets individuals dels alumnes i de les famílies, assegurant d’aquesta manera la qualitat de l’educació i la cohesió social.
Els criteris de programació a P3 han estat els següents:
programar l’oferta inicial en base a la ràtio 25,
reduir les ràtios dels centres en entorns d’alta complexitat a 22 acordant-la amb cada centre i municipi,
evitar l’estigmatització de les escoles en entorns desafavorits,
vetllar per a la continuïtat de tots els projectes educatius de les escoles, i
donar el màxim d’oportunitats a les famílies.
A 1r d’ESO, han estat:
programar l’oferta inicial en base a la ràtio 30,
garantir la coordinació entre les etapes que componen l’educació bàsica -primària i secundària obligatòria- per facilitar la continuïtat del procés educatiu, i
vetllar per una transició adequada dels alumnes d’una etapa a l’altra.
El Departament ha fet la programació donant resposta a la davallada d’alumnat de P3 més gran dels últims 30 anys, segons el padró un nombre de 7.338 infants menys. Tenint en compte aquestes dades, Ensenyament i les administracions locals han treballat en el marc de la coresponsabilitat per a acordar l’oferta més adequada a cada municipi emprant criteris qualitatius. El Departament s’ha reunit amb 157 municipis en les taules mixtes de planificació a través de 238 sessions, i s’ha arribat a un total de 139 acords (88,53% del total).
Nous centres i projectes pilot
Una altra de les novetats és la modificació del mapa escolar. Es creen cinc nous centres: l’Escola Les Bases de Manresa, l’Escola Entença de Barcelona a l’Eixample, l’Escola La Sagrera de Barcelona a Sant Andreu, l’Escola de Mont-ral i l’Escola Sant Cugat. També per fusió de dues escoles es crea l’Escola Torre Queralt de Lleida. Pel que fa als ensenyaments secundaris obligatoris, es creen l’Institut Maria Espinalt de Barcelona a Sant Martí, l’Institut Escola Marta Mata de Torelló i l’Institut de Barberà del Vallès.
De cara curs 2016-2017 s’amplia el pla experimental per a la implantació del 1r cicle d’educació infantil en escoles rurals. Concretament, s’incrementen 64 llars d’infants a les set ja existents el curs passat. Es du a terme en municipis amb baixa densitat de població, amb un nombre d’infants d’1-3 anys molt reduït, i sempre amb el compromís de l’ajuntament i l’acord del centre educatiu i les famílies.
Un altre pla pilot que s’amplia és el corresponent a la jornada contínua a algunes escoles d’educació infantil i primària. Així doncs, per al curs vinent es prorroga aquesta organització horària a 7 centres que ja participaven en el pla pilot 2012-15 i està previst un increment de 18 escoles que s’acullen enguany al pla pilot 2016-19. Les escoles que participaran en el pla pilot garanteixen l’equitat als alumnes i compleixen els criteris específics establerts que consten amb l’acord de tota la comunitat educativa.
També nous criteris
En relació als criteris d’admissió dels alumnes, s’incorpora enguany una novetat pel que fa a la puntuació per a obtenir prioritat en l’accés a una plaça, específicament pel que respecta a l’adscripció de centres. La novetat és que només es consideraran centres únics a efectes de preinscripció quan l’adscripció sigui d’una única escola a un únic institut. D’aquesta manera s’aconsegueix que en casos d’adscripció múltiple -de diverses escoles a diversos instituts- l’existència de germans en el centre només atorgui prioritat per a l’accés a aquell centre en concret.