El govern de la Generalitat ha desvetllat aquest dimecres les passes a seguir per a garantir l’ampliació de l’Hospital Verge de la Cinta i la conservació dels elements patrimonials descoberts durant l’obra. Les qüestions tècniques les podeu veure en detall en aquest enllaç, i es resumeixen en la conservació dels serveis però l’obligat replantejament d’alguns espais. És l’aspecte polític de tot el procés el que es recull en aquest article, amb les reaccions de les principals administracions implicades.
El delegat del govern, Joan Castor Gonell, ha encetat el dia defensant en roda de premsa l’ànim de “transparència” per part de l’executiu català. “A tots ens hauria agradat que hagués estat més ràpid, però és ara quan ha arribat el moment de poder-vos dir alguna cosa nova”, assegurava, abans de voler esvair “les sospites” existents sobre si l’ampliació de l’hospital faria abandonar el nou equipament projectat, o a la inversa. “És evident que, per part del govern, no hi ha hagut mai la voluntat d’abandonar l’ampliació. El compromís és tant l’ampliació com el nou hospital. Puc entendre -reconeixia- la desconfiança de la ciutadania per tots els problemes que hi ha hagut. Però el govern compleix i s’anirà demostrant a mesura que els terminis es vagin complint”.
Castor ha fet un repàs dels capítols viscuts fins ara en tot aquest procediment. El desembre del 2024 “es van haver d’aturar les obres per les sitges trobades a la zona d’ampliació. Es va crear una comissió tècnica per fer seguiment del tema i prendre’n les decisions adequades formada per la Direcció General de Patrimoni, la Gerència Territorial de l’Institut Català de la Salut, la Divisió de Patrimoni i Inversions del Servei Català de la Salut, l’Ajuntament de Tortosa i la Regió Sanitària Terres de l’Ebre. Va ser el febrer d’enguany quan el Servei Català de la Salut i la Direcció General de Patrimoni van consensuar l’inici d’una intervenció arqueològica per conèixer l’abast de les troballes i com es podria continuar l’obra. Malgrat les desconfiances, sempre es va tenir la voluntat per part de tots els departaments per fer-ho compatible i fer possible la viabilitat de l’ampliació”.
Els arqueòlegs van iniciar els treballs el passat mes de març dins del termini anunciat (entre dos i quatre mesos). “Al final, tenim un consens per garantir totes les dotacions assistencials per a la ciutadania i la conservació del patrimoni històric. No tothom li dona importància, però sabem que la té”, deixava clar Gonell. El verb escollit pel delegat per definir la importància del dia d’avui ha estat el de “desencallar” aquest laberint.
L’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, també ha resumit en roda de premsa les seves impressions davant l’anunci fet avui pel govern. “La valoració fem des de l’ajuntament és positiva. S’ha desencallat l’ampliació del Verge de la Cinta. Sembla que finalment hi ha un acord entre Patrimoni i Salut, que permetrà reprendre les obres. És el que havíem demanat des del minut zero. Evidentment -continuava el batlle- creiem, sabem i defensem que cal la construcció d’un nou hospital, que a més fa uns dies hem desencallat amb els nous terrenys al barri de Sant Llàtzer. Però també havíem dit sempre que l’ampliació s’havia de desencallar com més ràpidament millor perquè, fins a la construcció del nou equipament no podíem esperar més temps. Ara el que demanem és que el govern de la Generalitat, després de moltes especulacions, executi les obres ràpidament”.
Jordan també ha fet un esment especial al manteniment del projecte d’ascensors per garantir la connectivitat de l’hospital amb el centre de la ciutat, un aspecte més clau del que podria semblar. “Es reurbanitzarà tot el carrer de Joan d’Aldana, que va del carrer Argentina fins al barri del Garrofer. Ens hem d’imaginar una transformació important del centre de la ciutat en els pròxims mesos, aconseguint una reivindicació històrica com és la de connectar el Verge de la Cinta amb Tortosa. Això ha d’evitar també que molta gent no calgui que hi pugi amb cotxe el que, juntament amb el manteniment de l’aparcament provisional de quatre plantes, millorarà la mobilitat”. Tot plegat no exempt de “litigis” entre Patrimoni i la Generalitat per impedir afectacions a la muralla “ara ja en vies de resoldre’s”.
L’alcalde ha aprofitat per a rememorar com estava fa pocs mesos tant l’ampliació del Verge de la Cinta com l’acord per als terrenys per al nou hospital i la velocitat que agafarà a partir d’ara: “S’han desencallat totes les dificultats dels últims anys tot i les dificultats que ens va trobar tant l’ajuntament com el govern de Catalunya”.
Jordan ha fet especial esment també en la importància de la conservació de les troballes per a un municipi que aspira a ser Ciutat Patrimoni de la Humanitat. “Si la llei diu que s’han de conservar aquestes sitges renaixentistes úniques a Catalunya alguna part s’havia de sacrificar” reconeixia, en referència a la planta d’aparcaments que desapareix dels plànols. “El realment important es manté en la redefinició del projecte” mentre que, paral·lelament, “es compleix amb la Llei de Patrimoni. No es pot saltar. A més, les actuals fortificacions de Tortosa estan catalogades com a Bé d’Interès Nacional i tenen, per tant, una protecció màxima en l’àmbit estatal. És per això que estem treballant per ser patrimoni de la humanitat”.
La portaveu de Junts per Tortosa, Meritxell Roigé, ha lamentat “que hagin decidit eliminar la planta d’aparcament del nou edifici que encara estava al projecte, després d’haver suprimit la segona planta que vam pactar amb el Govern de la Generalitat l’abril del 2022 reduint, per tant, la inversió prevista en l’actuació. Creiem que hi havia alternatives possibles per fer compatibles el projecte inicial amb les restes arqueològiques”.
Segons Roigé, “aquesta decisió ha de fer que es mantingui permanentment l’aparcament que havia de ser temporal al fossar, i que el Govern hagi de preveure altres alternatives per garantir l’aparcament a l’hospital, com podria ser una de les plantejades en el seu moment al costat dels ascensors. En qualsevol cas, el que cal ara és que siguin diligents i tirin endavant el projecte d’ampliació, conjuntament amb els ascensors que connectaran l’equipament sanitari amb el centre urbà de Tortosa. I que ho facin el més aviat possible perquè les necessitats tant dels usuaris com dels professionals sanitaris no es poden demorar més”, afirmava Roigé.