L’executiva local de Junts a Amposta ha viscut aquesta setmana un procés intern de primàries per determinar quina de les dues llistes presentades prenia el control del partit a la capital del Montsià. L’actual equip directiu, encapçalat per Manel Bel, havia estat escollit el febrer del 2024. Però el Congrés Nacional de Junts d’octubre havia obert un període de renovació de totes les executives regionals, comarcals i locals, si bé amb una excepció: totes aquelles que havien estat escollides en un termini no superior a un any podien ser simplement ratificades, sense necessitat d’obrir de nou un període electoral. Aquesta era precisament la situació de l’executiva ampostina, que va iniciar el que es preveia com un camí sense obstacles presentant una candidatura continuista.
És a partir d’aquest punt on tot es complica. Diversos membres de l’executiva van presentar la dimissió per forçar unes noves eleccions. I malgrat els intents de la junta existent de buscar el consens i evitar així un nou procés de primàries, finalment es va presentar una candidatura alternativa encapçalada per Manel Alves. Les votacions es van dur a terme entre dilluns i dimarts passat, resultant guanyadora la proposta de Bel amb un 60% de vots i després d’una participació de gairebé el 95% de l’electorat.
Entre els motius que explicarien l’existència d’una llista alternativa hi figura el fet que Alves és la parella de la diputada al Parlament Irene Negre, que intentaria així crear una base pròpia de poder dins del partit en un marc general en el qual les dues representants ebrenques a la cambra catalana són del Baix Ebre. També hi hauria la voluntat d’alguns regidors de l’actual grup municipal per establir una posició de força de cara a la futura llista municipal. Aquests extrems han estat negats rotundament des del sector alternatiu, lamentant de pas que es vulguin confondre dinàmiques de partit que no tenen res a veure l’una amb l’altra. El cert és que cap de les dues candidatures presentava al seu programa diferències significatives de funcionament entre elles, ni cap qüestionava el lideratge de Manel Ferré al capdavant del grup municipal, ni ara ni en el futur.
Amposta va ser un dels tres únics municipis de Catalunya, juntament amb Reus i Cambrils, on es van presentar dues candidatures al procés de renovació de les executives locals de Junts. A la capital del Baix Camp es va imposar Gerard Gort, amb un 56,3% de suports, per damunt de la candidatura de Montserrat Vilella. La participació va ser del 83,5% dels afiliats. Pel que fa a Cambrils, la llista vencedora va ser la de Gerard Garriga, amb un 60%, imposant-se a l’alternativa de Maria Cinta Tono Franqueza. En aquest cas va anar a votar el 88,2% del cens.