CONSTITUCIÓ DELS JURATS DELS PREMIS PERIFÈRIC (3)
La llista de productes característics, procedents de les vuit comarques que participen dels Premis PERIFÈRIC, és molt llarga. Una demostració clara i diàfana de la gran riquesa que s’acumula en la regió Ilercavona, com ho podria ser també una possible Mostra de Productes que podria acompanyar la Gran Gala del mes d’abril, i que seria un gran aparador per a la promoció dels 76 productes ja seleccions, i molts altres que es poden afegir fins el 31 de desembre.
EBREDIGITAL.CAT i COMARQUESNORD, els organitzadors dels premis, tenen previst traslladar als membres del Jurat la necessitat d’afinar el criteri per determinar quins productes s’accepten, i quins es desestimen. O si cal reformular les bases per reagrupar-los amb criteris més precisos, ja que, de sortida, tant els tradicionals com els industrials apareixen junts a la comarca, i alguns d’ells, sense que una empresa els hagi promocionat de forma especial els dos últims anys, que és l’imprescindible per concórrer, tal com estan ara mateix les bases.
Cal recordar, si es volen tenir opcions a guanyar el premi a “Millor producte” de cada comarca, i al capdavall, un molt honorífic “Millor Producte ILERCAVÓ”, que allò que es valora és el següent: “Reconeix els responsables de les SOCIETATS o ENTITATS que més bon posicionament del seu PRODUCTE hagin aconseguit als mercats nacional, estatal o internacional, treballant des de la seua comarca Amb mèrits aconseguits el 2023 i 2024”.
En conseqüència, s’espera un interessant debat durant la constitució oficial dels Jurats aquest pròxim dijous, ja que, per exemple, un producte tan complex com són les angules i les angules, si tenen una empresa al darrere que els promociona, com és l’empresa Roset Sucessors SL de Deltebre, mentre que en canvi, probablement, ‘Les Talladetes del Gorrino’ del Matarranya són un producte gastronòmic molt preuat a les llars, però no té una empresa al darrere. O si, perquè en aquest cas és el Consell Comarcal del Matarranya qui ha impulsat el producte, si més no a les seues pàgines web oficials per mitjà de vídeos promocionals per cada plat dels que apareixen a la llista (veure quadre). En conseqüència, per determinar l’admissió o no, caldrà parlar amb cada promotor i certificar si les accions de millorar el posicionament del producte s’ha produït dins dels anys 2023 i 2024, o bé són anteriors.
Uns territoris poc visibles
La iniciativa de situar dins d’un mateix marc tots els productes de les vuit comarques és pionera i singular. Ja fa anys que la Mancomunitat del Maestrat promou conjuntament la seua riquesa turística i gastronòmica; a la qual s’han afegit més tard les Terres de l’Ebre. Si s’agafen les regions per separat, les dos tenen com a característica comuna que, amb un radi de poc més de 50 quilòmetres, hi ha una autosuficiència de productes quilòmetre zero de qualitat, inaudita. Però si el compàs s’amplia a 100 quilòmetres, el resultat pot ser inigualable, si més no en el marc del Mediterrani.
Aquesta singularitat és, en definitiva, el que ha motivat la convocatòria de la primera edició dels Premis PERIFÈRIC, que en el preàmbul del seu dossier de presentació es justifiquen així: “Les perifèries són ‘extrems o marges de qualsevol entitat geogràfica, en contraposició al centre, i, més específicament, els d’una ciutat’. Els premis naixen per convertir-se en un punt de trobada necessari. Un reencontre voluntari i generós que ha de generar més coneixença, i millor veïnatge, perquè compartim una dada: tant amb relació a les capitals de província (Tarragona, Castelló i Terol), com amb relació a les grans capitals regionals (Barcelona, València i Saragossa), a tots ens cal recórrer més de 100 i 200 quilòmetres. Estem massa oblidats i a tots ens convé més notorietat i visibilitat”.