Sota la direcció de la periodista Anna Zaera i la cineasta Zoraida Roselló, totes dues naturals de Santa Bàrbara, aquest cap de setmana se celebra a la població de les planes del Montsià la quarta edició del festival RIHIHIU. S’han programat un total de vuit espectacles que, tal com diu la nota de premsa de presentació, estan pensats per a “revolucionar el món rural”. “El RIHIHIU vol desestigmatitzar la mirada esbiaixada cap al món rural, que erròniament s’associa a un món vast, rústec i poc civilitzat”, diu la nota. (Podeu consultar el programa sencer clicant aquí).
Per a fer-ho, un municipi tradicional de forma llargada, ple de patis i cases deshabitades, algun tractor i molts immigrants, i conegut també per la seua fervorosa afició als bous i altres esdeveniments socialment tensos en el passat, proposa “una mirada queer i feminista”, per així “apropar la tradició d’una manera respectuosa i actualitzada” a diverses representacions de gènere i especialment “a l’empoderament de la dona en el món agrícola”.
RIHIHIU, a més, continua recuperant espai escènic. Repetirà el Molí del Vallès, a tres quilòmetres del municipi en direcció a la carretera del Mas de Barberans, on aquest divendres 18 d’octubre a les 20 hores es farà un espectacle de dansa; i al mateix espai però a les 21 hores una actuació d’una cantant de Guinea Conakry acompanyada d’una coral local. L’endemà dissabte i ja a la Finca de l’Advocat, a mig matí (11 hores) quatre dones molt conegudes del municipi (Isabel Segura, Nati Giné, Imma Arasa i Glòria Cid), recordaran el passat de la fàbrica Toar, on les dones eren majoria com a treballadors de la fàbrica debotons desapareguda.
La implicació dels veïns seguirà dissabte, ja que es convoca els planers i planeres a un lloc tan peculiar com els garrofers del costat de la plaça de bous, a “una experimentació textual, plàstica i sensorial, per indagar sobre la relació plaent i sensual amb el cos”. El trencament de la rutina d’un poble tradicional seguirà ja al vespre, recuperant també un espai emblemàtic, el de l’antiga estació de tren i la casa del cap d’estació. “En aquest entorn abans habitat ara hi ha crescut una mala herba negra, una heura que ha guanyat l’espai a les persones, s’ha fet salvatge i rebel i hi ha imposat un altre cop la vida”, diu la nota, tot explicant també que les poetes locals Mireia Ibañez i Míriam Cano, les quals, a proposta de l’organització, parlaran “sobre l’ascens i el declivi de la pubilla catalana”.
El festival acabarà l’endemà diumenge amb una altra performance, des de la plaça de l’Ajuntament i de l’església, i un vermut final a l’antic escorxador, ara reconvertit en l’Escola de Música ‘els Flarets’. “RIHIHIU forma part d’un moviment cultural que els darrers deu anys ha aconseguit creat una xarxa de projectes contemporanis de diverses disciplines a les Terres de l'Ebre, que ha generat sinergies entre els professionals i ha permès la creació d'una indústria cultural potent fora de les grans capitals”, conclou la nota de presentació del festival.
‘Queer‘ (terme importat de l’anglès, equivalent a estrany o anòmal, segons el diccionari), s’utilitza per a designar les persones que s’oposen a encaixar amb una identitat sexual o de gènere concreta, tant les prescrites tradicionalment (home/dona, mascle/femella, heterosexual/homosexual) com les noves categories sexuals identitàries habituals (gai, lesbiana, transsexual, bisexual). Es tracta d’una post-identitat que refusa etiquetes i marcs rígids definitius.