Juny de 2023. Després del desastre de les eleccions municipals i autonòmiques del maig, Pedro Sánchez convoca eleccions generals per a sorpresa de tothom, per a finals del mateix mes de juliol, i el seu equip fa una reflexió sobre el canvi necessari en l’estratègia de comunicació del president / candidat. Comencen així uns frenètics mesos de juny i juliol d’entrevistes amb Ana Rosa Quintana, Pablo Motos, Carlos Alsina, i molts d’altres programes informatius. I també accepta la invitació per participar en el pòdcast de ‘La Pija y la Quinqui’. Una conversa que sorprendrà l’audiència per la proximitat, l’empatia, els moments divertits, i la capacitat de connectar amb el públic jove, pizza inclosa.
En el mateix pòdcast, Sánchez desvetlla (a preguntes dels amfitrions) el seu perfil a Spotify (amb un nom ocult), i altres temes personals que li fan guanyar ‘molts punts’ en la carrera electoral.
Més encara, en la mateixa jornada de reflexió, puja a les xarxes socials un vídeo anant en bicicleta pels voltants de la Moncloa, acompanyat de la seva esposa Begoña Gómez. I en el primer trimestre del mateix 2023, va compaginar, expressament, viatges internacionals amb passejades per Nou Barris (Barcelona) o jocs de petanca a Coslada (Madrid).
A l’hora de llegir el resultat de les eleccions del 23J, el consens entre els analistes polítics és que va ser precisament el canvi d’estratègia comunicativa (explicada molt ràpidament aquí), una de les dos claus per entendre el resultat que va permetre la investidura socialista, encara que sigui per la mínima. Juntament, és clar, amb un efecte ‘underdog’ de manual, o el que és el mateix, la mobilització produïda pel sentiment de solidaritat cap a l’amenaça d’una ‘quasi segura’ victòria de PP i VOX. I, no ho oblidem, revertir tendències després d’un cara a cara amb Feijóo… no gaire positiu per al candidat socialista.
Més d’un any després, l’octubre del 2024, no queda ni rastre de les entrevistes de Pedro Sánchez als programes de màxima audiència, no hem vist cap conversa més amb cap creador de continguts, ni cap ‘passejada’ pels barris de cap ciutat, ni gairebé cap contingut personal, i a les portes del 2025, segueix sent dels pocs primers ministres europeus sense TikTok.
Juny de 2024. Després de la victòria (més minsa que l’esperada) a les eleccions europees, el Partit Popular, veient l’impuls de VOX i Alvise, reflexiona sobre la necessitat de canviar la comunicació del seu líder, Alberto Núñez Feijóo. Immediatament, contracten una productora de vídeos per tal que el candidat, de forma gairebé diària, expliqui la seva agenda, reunions, visites, propostes… d’una forma propera, en llenguatge i estil pensat per a les xarxes socials, i anant més enllà de publicar a les xarxes, només ‘refregits’, d’actes, formats i continguts pensats per als mitjans de comunicació. A més de participar en diferents pòdcasts. Una nova estratègia que duraria… fins a l’inici de les vacances d’agost.
Avui, a l’octubre i passats dos mesos des del ‘hype’ dels populars, ja no queda ni rastre dels continguts específics, ni els vídeos, ni les participacions de Feijóo en pòdcasts.