L’Ajuntament d’Horta de Sant Joan va acollir aquest dilluns, 30 de setembre, la presentació dels resultats de l’acció Assistència tècnica per a la millora de la competitivitat de la ramaderia extensiva de la comarca a partir de la valorització dels serveis ecosistèmics i la qualitat del producte final, emmarcada dins del programa Treball a les Comarques del Consell Comarcal de la Terra Alta.
La sessió va reunir onze professionals del sector, entre ramaders i representants de carnisseries locals. També hi van participar representants de l’Oficina Comarcal del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.
L’acte es va iniciar amb la benvinguda del vicepresident primer del Consell Comarcal, Francesc Sabaté, i el conseller comarcal d’Agricultura, Antonio Brio. Ambdós van destacar la importància de la ramaderia extensiva i van destacar que aquest ofici tradicional aprofita de forma eficient i respectuosa els recursos naturals del territori. També van subratllar el paper clau que té en el manteniment de l’equilibri entre producció sostenible i serveis ambientals i socials. A més de generar productes de qualitat, la ramaderia extensiva contribueix a configurar el paisatge característic de la Terra Alta.
Després de la benvinguda, des de la consultora Pascuum, representada per l’ecòleg Ferran Pauné i l’economista Sergi Cutilles, van exposar les principals línies treballades per millorar la competitivitat del sector. En primer lloc, es va fer una anàlisi DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats) després de dur a terme entrevistes a més de vint ramaders de la comarca. Aquesta anàlisi va identificar els principals reptes del sector, com ara la baixada de preus a causa de la competència deslleial, la dificultat de comercialització, l’excés de burocràcia i la sequera recurrent.
A partir d’aquesta anàlisi, es van plantejar dues estratègies clau per afrontar aquests reptes:
- Estratègia 1: Pagament per serveis ambientals, com ara la prevenció d’incendis. Els resultats mostren que les àrees estratègiques per a la prevenció d’incendis ja estan pasturades, però es va proposar ampliar aquestes zones i millorar la retribució dels serveis ecosistèmics que ofereixen els ramaders. Una línia de treball que s’haurà de treballar a mitjà i llarg termini.
- Estratègia 2: Diferenciació del producte i comercialització. Es va realitzar un estudi de mercat que va explorar la creació d’una marca diferenciadora. Aquesta línia permet fer un treball més immediat a curt termini. Per aquest motiu es va proposar la participació en un projecte pilot de Comerç Verd que apostaria per productes singulars de la comarca, en el qual podrien començar a treballar de cara a la campanya de Nadal.
La sessió va finalitzar amb un debat obert entre els assistents, durant el qual es van discutir els passos a seguir per desenvolupar el projecte de Comerç Verd i es va generar un intercanvi d’idees enriquidor sobre el futur del sector.
Les conclusions extretes de la sessió posen de manifest que els reptes que afronta el sector són complexes i amb múltiples factors sobre els quals s’ha d’incidir. Per aquest motiu es converteix en prioritari el fet de reforçar i millorar la relació públicoprivada per assegurar que les mesures plantejades es puguin portar a terme amb èxit.
Aquest projecte de desenvolupament local i les diferents accions del pla d’execució 2023 està subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) al 90%, mentre que el Consell Comarcal de la Terra Alta n’ha aportat el 10% restant.
El programa Treball a les Comarques promou projectes ocupacionals i de desenvolupament local amb l’objectiu d’estimular la creació d’activitat econòmica i la generació d’ocupació, de manera que sigui possible desenvolupar un entorn socioeconòmic que afavoreixi la permanència de la població al territori.