Bé, sembla que tot torna al seu lloc i el temps ho cura tot. Almenys aquesta frase universal serveix per calmar ànims i donar pas a l’esperança. De fet, els cicles econòmics tracten d’això, de que passada una gran crisi esdevinguda post-covid quan hi va haver una gran eufòria consumista i de ganes de disfrutar del lleure i de sortir, sortir i sortir de casa, es posa en marxa la maquinària del Banc Central Europeu per posar fre i controlar la inflació amb l’eina dels tipus d’interès.
Com a conseqüència, aquest 2024 s’ha estabilitzat el consum mitjà de les famílies, i tot allò que vèiem d’ocupacions turístiques i al sector de l’hostaleria al 100%, s’ha reduït a un 70% o fins i tot menys.
No és ni molt menys una alarma ni una nova crisi, simplement que tot s’estabilitza i és ara quan les empreses hem de fer balanç i preparar-nos bé per a la “tornada al cole”. És moment de millorar i adaptar processos per al nou cicle i posar en marxa la maquinària necessària per tal que aquest nou cicle sigui positiu. Hem de revisar canvis de tendència al consum, prioritats en quant a la despesa familiar de la cistella de la compra i del lleure, i donar l’enfoc empresarial cap a aquesta direcció.
Potser enlloc de fer projecció a l’estranger hauríem de curar més el turisme nacional. O igual no incrementar més en número ni restaurants ni hotels, la tendència sembla més cap als càmpings, turisme rural familiar i les “quedades” a casa, que és una compra més casolana. El sector de l’alimentació ha d’oferir més opcions en quant a varietat i preu i no quedar-se estancat amb la justificació de l’increment de preus de les matèries primeres ni de costos aquest darrer any. Fem funcionar la maquinària interna de les empreses per donar alternatives i solucions, no ens quedem conformats.
El 2025 ha de ser un any de remuntada i, si ens preparem amb temps, aquesta retracció de facturació de 202 l’any vinent no quedarà altra opció que sigui en positiu.