En un país globalitzat i amb una forta presència del sector turístic, no tot s’atura durant els dies d’agost, però sí la política, tot i que a Catalunya, enguany, pot ser una excepció. L’agost és un bon moment per aturar-se, per descansar i per reflexionar, però també per planificar i per seguir aquests tres senzills consells sobre comunicació política durant les vacances.
En primer lloc: ser polític no implica necessàriament publicar continguts només polítics. Aprofita les vacances d’agost per fer continguts no polítics, per recomanar (o encara millor, preguntar sobre) continguts culturals, gastronòmics, turístics, etc. Expliquem-ho d’una forma pràctica: des del passat mes de març a Europa (i més recentment als EUA), la xarxa social Instagram, per defecte, ‘desprioritza’ els continguts polítics que la plataforma et suggereix en forma de fotos, vídeos, etc. (això no afecta als comptes que ja seguim, i ho pots comprovar anant a opcions / contingut suggerit / contingut polític). Què vol dir això? Ras i curt, que Instagram (com la majoria de les xarxes socials) ha detectat que el contingut polític suggerit quan naveguem per l’app és menys interessant (fa que saltem la publicació o abandonem la xarxa social abans) i, en conseqüència, per defecte ho desprioritza. O el que és el mateix, els candidats i partits han de començar a pensar en les xarxes socials en llocs on crear contingut, i que aquest no tingui sempre “l’aparença” de ser polític.
Segona idea: 31 dies d’agost són molts dies, i amb independència que tothom té dret a unes merescudes vacances (un dret laboral aconseguit a Espanya el 1931), cal una planificació comunicativa de tot el mes. Com ja fan la majoria dels partits (sobretot fora de Catalunya), els seus dirigents estableixen un calendari de ‘guàrdies’ (també comunicatives), i planifiquen atencions a mitjans, vídeos produïts pel mateix partit (i utilitzats per a les xarxes socials i per als mitjans, és clar) i missatges al llarg de les quatre setmanes. I si en el teu cas no ho has fet mai, ara és l’excusa perfecta per començar a fer-ho. I és que si bé l’audiència (tant via mitjans de comunicació com a través de les xarxes) cau, precisament la globalització accelera la transició cap a unes vacances no sempre concentrades al llarg del mes d’agost i, de forma encara més rotunda, en política (com en altres àmbits de la vida social), no ens podem permetre el luxe d’estar un mes (ni tan sols uns pocs dies) sense comunicar.
Finalment, i relacionat amb els dos primers, empatia amb els teus electors. Si bona part dels teus electors estan, veuran o sentiran allò que publiquis (directament o a través dels mitjans) mentre estan en plena festa major, a la platja, descansant, o compartint taula amb amics o familiars, cal tenir en compte aquest context per als teus missatges polítics. I això va des de la teva pròpia vestimenta, fins al llenguatge, el format, el lloc o el contingut dels teus missatges. Cal veure les vacances d’agost com una oportunitat per apropar-te als teus electors sense la barrera ciutadà / polític, que precisament aquests dies convida i és l’excusa perfecta per eliminar.
Molt bones vacances a totes i a tots!