La presència de la intel·ligència artificial (IA) en les nostres vides, cada cop és més habitual en més sectors. Aquesta tecnologia ha emergit en força i ben aviat canviarà la nostra forma de treballar, també en l’àmbit de la salut, que està experimentant aquesta transformació de forma directa.
Per això des de les Facultats d’Infermeria hem de preparar als/les estudiants a fer front a aquest canvi de paradigma
La IA ja ha començat a revolucionar les cures, els diagnòstics, la recerca, la gestió de dades… La seva utilitat és molt diversa, anàlisi predictiva, sistemes de suport a les dedicions clíniques, assistència virtual, eines de distracció per a la reducció del dolor, eines per estimular la memòria en persones amb demència…
De tot això, en aquests anys vinents, als estudiants, només els hi podrem fer un tastet, ja que l’evolució és tan exponencialment ràpida que possiblement farà difícil estar a l’avantguarda.
Com podem garantir l’adquisició de les habilitats essencials, tot incorporant aquesta tecnologia sense oblidar la relació amb el pacient?
La IA ofereix l’oportunitat d’automatitzar tasques rutinàries i repetitives, permetent a les infermeres centrar-se en les activitats de cuidar més complexes. En els estudis de Grau, com podem garantir l’adquisició de les habilitats essencials, tot incorporant aquesta tecnologia sense oblidar la relació amb el pacient?
Cal assegurar que la formació virtual manté la qualitat de l’aprenentatge que precisen les futures infermeres.
Actualment, l’itinerari curricular està conscientment estructurat i s’incorporen metodologies d’aprenentatge i d’experimentació amb IA augmentant les possibilitats educatives en la formació del Grau d’Infermeria. S’utilitzen entorns de simulació que proporcionen experiències més realistes i interactives, però cal assegurar que la formació virtual manté la qualitat de l’aprenentatge que precisen les futures infermeres. Potser en un futur no molt llunyà la nostra experiència estarà situada més temps al metavers, ens traslladarem a un món paral·lel, com en la sèrie Upload, per experimentar situacions i aprendre d’elles. Esperem que no ens faci falta descarregar-nos per a això.
És necessari continuar promovent espais de reflexió on es treballin els aspectes ètics que pot implicar l’ús de la IA
Fora bromes, sens dubte, la intel·ligència artificial requerirà un replantejament de la pràctica infermera i dels estudis de Grau, no només en matèria de TICs que ja són una part integral dels estudis, sinó en altres matèries. Des de les Facultats haurem de desenvolupar i potenciar, encara més, el pensament crític en els/les alumes. És necessari continuar promovent espais de reflexió on es treballin els aspectes ètics que pot implicar l’ús de la IA i on es mediti la importància d’assegurar la privacitat i seguretat de les dades. Actualment, ja hi ha regulació al respecte en molts països, però no és suficient, és fonamental educar persones amb un alt nivell d’ètica professional que vetllin per garantir aquests drets.
En conclusió, l’ús de la intel·ligència artificial en els estudis de Grau d’Infermeria ofereix oportunitats emocionants i desafiaments complexos. La intersecció entre la tecnologia i la pràctica clínica planteja preguntes fonamentals sobre la naturalesa de la disciplina infermera en una era digital. Hem de treballar per ensenyar com equilibrar l’ús de la tecnologia sense perdre la relació infermera-pacient/família, l’empatia i la comprensió que defineixen la professió. És imperatiu abordar aquestes qüestions amb una visió holística per assegurar-se que les infermeres del futur estiguin ben preparades per oferir una atenció excepcional a les persones.
Marta Berenguer Poblet
Coordinadora del grau d’Infermeria Campus Terres l’Ebre de la URV