La Federació d’Associacions d’Empresaris d’Hostaleria de la Província de Tarragona i l’Associació Hotelera de la Província de Tarragona es mostren optimistes envers la temporada turística d’estiu, que s’encara amb uns indicadors de reserves que presenten unes previsions d’ocupació excel·lents. Aquesta valoració esperançadora arriba en un context d’incertesa i certa preocupació dels hostalers envers la notable ralentització de les reserves per aquesta primavera i inici de l’estiu, després d’una Setmana Santa amb resultats històrics.
Si més no, des de l’AEHT i l’AHPT es posa en relleu que el comportament del tipus de client que s’allotja al territori es caracteritza, com és habitual, per ser nacional i reservar d’última hora. Aquest és un factor primordial a tenir en compte a l’hora de predir el volum d’ocupació dels establiments hotelers, que auguren una temporada alta d’èxit després que els primers cinc mesos de l’any es superessin les expectatives.
“Cada dia les reserves són més properes a la data prevista d’arribada. Aquest mes de juny preveiem una molt bona ocupació entre setmana amb clients d’empresa, però els caps de setmana estem més o menys al 60%. Els caps de setmana amb ponts són més actius, però amb reserves d’última hora”, comenta Magí Mallorquí, propietari de l’Hotel Class de Valls i President de l’Associació Hotelera de la província de Tarragona.
Per la seva part, des de la Casa Rural Ca l’Esquelleta de Vilaverd expressen que “tenim menys reserves d’estiu que els altres anys i, curiosament, les que hi ha són en majoria d’estrangers. Pensem que el turisme nacional reservarà més a última hora, però estem a l’expectativa ja que el client del país amb un nivell econòmic mig-alt prefereix viatjar a l’estranger i deixar la proximitat per a ponts i caps de setmana. Des de la Covid el mercat és canviant”.
En la mateixa línia s’expressen Igor Ventura, de l’Hotel Adia de Cunit i Jordi Ferré de l’Altafulla Mar Hotel: “hi ha hagut un augment important de grups i MICE fora de l’estiu. La venda per l’agost està arribant amb comptagotes, més a darrera hora que mai, però confiem que omplirem. El preu mitjà és més alt.”
Anna Miralles, presidenta de l’AEH Terra Alta; i Montse Callau de l’hotel Rull de Deltebre, comparteixen que han notat un cert increment de les reserves respecte als anys anteriors, tot i que l’augment del cost de les despeses els resulta en més facturació però menys beneficis. Des de l’Hostatgeria de Poblet, a la Conca de Barberà, Eduard Pérez coincideix amb aquestes declaracions.
Pel que fa a la costa, des de l’Hotel Mònica de Cambrils confien que aquest serà un estiu amb un volum de reserves d’última hora i un preu mitjà similar al de l’any passat, que qualifiquen de “bona temporada”.
Unes dades que serveixen d’indicadors a Mag Pareja, director de l’Hotel Reus Park i representant dels hotels de Reus a l’AEHT, ja que l’ocupació turística a la capital del Baix Camp depèn en gran mesura del volum de reserves i el preu mitjà a les localitats de costa: “Hem d’esperar que la costa estigui plena per notar l’entrada de reserves, i això passa cada vegada més a última hora, fins i tot el mateix dia d’arribada”. Pareja preveu una temporada similar a la del 2022 amb ocupacions de fins el 60% al juliol i 95% a l’agost, però sense arribar a les dades del 2019, que per Reus va ser la més positiva dels últims anys.
En últim lloc, el representant dels hotels de Tarragona a l’AEHT, Xavi Jornet, assegura que a la capital de província “l’anticipació de reserva és superior a l’any passat, com també ho és el preu mitjà: al voltant d’un 5-10%, que compensa una part de l’increment de costos”. Pel que fa a les previsions per aquesta temporada d’estiu, Jornet apunta que les ocupacions seran similars a les del 2022.
Així doncs, des de l’AEHT es remarca que la valoració general és que els hotels i restaurants del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre “estan treballant de valent, amb molta alegria i amb la confiança que els excel·lents resultats del primer semestre de l’any es mantindran també durant la campanya d’estiu”, comenta Francesc Pintado, president de la Federació d’Associacions d’Empresaris d’Hostaleria de la província de Tarragona.

