El director dels serveis territorials de Territori, Miquel Alonso, ha afirmat aquest matí en l’entrevista a l’espai del Canal TE ‘L’Ebre al Dia’ que “treballarem en els mesos vinents per fer de la C-12 una via segura”. Segons ha assenyalat, des del departament “hem recopilat tot el que s’havia iniciat anteriorment, però cal tenir en compte que la clau es troba en saber elaborar un projecte amb visió global”. Alonso ha deixat clar que ara com ara no és qüestió de fixar-se al detall, “municipi a municipi o fins i tot tram per tram. Això ja ho farem durant la fase de redacció dels projectes. Però davant un projecte global com és l’adequació de la C-12, una via que arriba a Lleida i és l’única via troncal que ens comunica per l’interior de les Terres de l’Ebre, hem d’entendre que cal fer una passa enrere i entendre quines són les actuacions que ens interessen per a fer-la més segura. Aquesta és la nostra prioritat”.
Alonso ha reconegut que s’està “repensant el projecte inicial” i que cal “mirar en quins llocs cal intervenir primer” perquè cal entendre, abans que res, “quina funcionalitat volem donar a la via. I aquí és on ens trobem amb l’opció del 2+1. Anem a plantejar bé les fases que cal fer. Nosaltres estem ara en aquest punt”.
“Hem de posar damunt la taula la construcció del tercer carril a l’Ap-7”
Lligat a l’Eix de l’Ebre s’hi troba la situació de congestió de l’AP-7, titularitat en aquest cas del govern espanyol. Davant l’alternativa de reclamar un tercer carril, apuntava que les Terres de l’Ebre “és l’únic tram de l’AP-7 de dos carrils. És una via que està alliberada de peatges, amb circulació de vehicles pesants… Tenim una saturació. Jo penso que hem de posar damunt la taula la construcció del tercer carril. I si s’ha de fer no és per posar més ciment, sinó per fer-la una via segura. Amb el departament d’Interior (del qual en va ser prèviament director territorial) això ho havíem treballat amb el Servei Català de Trànsit. Però jo crec que com a territori no ens hem de quedar enrere de la resta de Catalunya. I hem de reclamar com a mínim el que tenen els altres”.
“La meva intenció és, a partir d’aquesta setmana, anar-me reunint en tots els actors involucrats de manera directa o indirecta en el funcionament del transport públic per ferrocarril”
Pel que fa al retorn dels serveis del tren Avant, Alonso ha avançat que “tenim un paper que no defugim. La meva intenció és, a partir d’aquesta setmana, anar-me reunint en tots els actors involucrats de manera directa o indirecta en el funcionament del transport públic per ferrocarril. En això tenim un dèficit històric. No fa falta fer cap diagnosi. I hem de posar solucions. I recuperar el tren Avant i les parades de l’Euromed s’ha de treballar. I ho estem fent. Amb la postpandèmia hem perdut llençols, i no estem per això, des del govern a les Terres de l’Ebre estem per a fer créixer el territori”.
I en aquest capítol deixava clar que “cal tenir en compte que en qüestió ferroviària no tot acaba a Tortosa. Les Terres de l’Ebre en l’àmbit ferroviari acaben a Ulldecona. Hem de tenir una visió de conjunt. I ara, a més, estem en un moment crucial”, afirmava Alonso. “El transport de mercaderies s’està articulant al voltant del Corredor del Mediterrani. Nosaltres n’hem d’estar ben situats i formar-ne part. I farem tot el que calgui per aconseguir-ho”.
El director territorial reconeixia que s’està treballant amb la secretaria d’Infraestructures i Mobilitat per convocar “en les setmanes vinents” la Taula de Mobilitat
De cara a fixar posicionaments el director territorial reconeixia que s’està treballant amb la secretaria d’Infraestructures i Mobilitat per convocar “en les setmanes vinents” la Taula de Mobilitat. L’última va ser l’abril de l’any passat. En aquesta cita es podria presentar el Pla Director de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, que ja acumula retard. “En principi el que jo sé és que està redactat, està fet, i s’hauria de poder presentar a la Taula”, afirmava Alonso.