Les reunions entre els comuns i el Govern de Catalunya per aprovar els pressupostos de la Generalitat de 2023 continuen avançant. Esta setmana s’ha produït una altra trobada on s’han tractat els temes relacionats amb la mobilitat. És en este espai de negociació on s’ha acordat el retorn del tren Avant entre Tortosa i Barcelona, una proposta molt reivindicada pels agents econòmics i socials del territori com Trens Dignes, la Cambra de Comerç o Diàspora Ebrenca.
En este sentit, el diputat Jordi Jordan ha remarcat: “Tot i que estem lluny d’aconseguir un acord global dels pressupostos celebrem que hem avançat en matèria de mobilitat i hem acordat la recuperació d’aquest tren, el qual ha d’assumir el Govern de l’Estat –que ens consta que està totalment disposat- si la Generalitat també destina la seua part de recursos econòmics, els quals ara hem aconseguit que es materialitzen en aquest acord a nivell català”. Així doncs, cal recordar que fa tres anys quan aquest tren es va posar en servei per primera vegada tenia un cost de 2,5 milions d’euros anuals a partir de l’aliança entre ADIF i la Generalitat.
Quant a altres temes de mobilitat, Jordi Jordan també ha volgut destacar un acord per iniciar a dissenyar un servei d’alta velocitat catalana, tal i com han proposat també diversos agents socials i econòmics del país. Esta alta velocitat catalana, serviria per a connectar internament el país, aprofitant les infraestructures existents però amb trens propis de Catalunya, els quals comptarien amb les línies Lleida-Figueres i Tortosa-Tarragona, entre d’altres. Així doncs, l’acord preveu un primer estudi de 200.000 euros per començar a avançar en aquesta línia “ja que la transició energètica i la mitigació del canvi climàtic s’ha de produir també amb una nova mobilitat on el transport públic i els trens siguin protagonistes, connectant tot el país d’una manera eficient i ràpida” ha remarcat el diputat Jordan.
En este sentit, Jordi Jordan ha recordat que l’any passat ja va aconseguir en l’acord de pressupostos de 2022 la realització d’un primer estudi per al tren-tramvia de l’Ebre, que connectaria Alcanar-La Ràpita-Amposta-L’Aldea- Campredó- Polígons Catalunya Sud-Baix Ebre-Tortosa i Roquetes, el qual fa pocs dies s’ha licitat. Un projecte que “també és una altra oportunitat de futur que hem d’aprofitar en els propers anys en un moment en que el govern català està projectant nous tramvies arreu del país” en paraules del mateix diputat.