L’activitat dels taxistes de les Terres de l’Ebre s’ha reduït pràcticament a dos únics serveis, el transport de pacients d’hemodiàlisi i els oncològics. Res més. L’associació Sersatrans, la principal del territori, que engloba 92 taxistes de Baix Ebre, Montsià i Terra Alta, xifra en un 90% la reducció de la facturació des de l’inici de les mesures d’emergència. I denuncien no poder-se acollir als ajuts de l’Estat, ja que el sistema de tributació dels taxistes –règim de mòduls- no els permet acreditar la baixada d’ingressos.
Joan Vicente, secretari de Sersatrans i administrador executiu de Terres de l’Ebre Taxi (TDEtaxi), explica que l’activitat es va aturar de forma pràcticament total des del 13 de març. Tant els transports acordats amb el Servei Català de la Salut (exceptuant nefrologia i oncologia), com amb altres organismes com consells comarcals per al transport escolar, es van aturar. Les limitacions de mobilitat del conjunt de la població també han fet gairebé inexistents els serveis particulars.
Vicente assegura que dels 92 taxis que formen part de l’associació Sersatrans només en treballen una vintena “de forma puntual” per poder seguir fent els “serveis essencials” que dictamina el CatSalut. Subratlla la “incertesa total” i “preocupació” del sector davant de la situació.
“No podem accedir a cap ajut perquè en cap decret es diu que el servei no s’hagi de fer”, apunta Vicente, que afegeix que no tenen “cap element tangible per demostrar que la facturació ha baixat més d’un 75%”, com reclama l’administració per concedir aquests ajuts. “Per natros és tot propaganda”, es queixa Vicente.
Joan Vicente explica que el cost fix mensual d’un taxista és de dos mil euros i mostra els seus dubtes de cara el futur: “No sabem quan es treballarà, en quines condicions o si serà un començar de zero”.
Sobre la higiene al taxi, el secretari de Sersatrans assegura que tots els seus associats, seguint les indicacions del Catsalut, utilitzen guants i mascareta i netegen i desinfecten totes aquelles zones del taxi que tant el conductor com l’usuari hagin pogut tocar, des del volant fins al marc de les finestres o els cinturons de seguretat. A més, un cop al dia, fan una neteja completa del vehicle.
Actualment, només es permet transportar una sola persona per desplaçament, amb l’excepció d’aquelles amb necessitats especials que requereixin un acompanyant. Aquest ha de viure al mateix domicili que l’usuari o ser un cuidador acreditat.