S’han presentat els resultats de la primera edició de Mares Circulares, un projecte conjunt de les associacions Chelonia, Vertidos Cero i Fundación Ecomar, en col·laboració amb el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), a través de la Secretaria General de Pesca. Mares Circulares és una iniciativa impulsada per Coca-Cola a Espanya, cofinançada per The Coca-Cola Foundation.
Durant 2018, gràcies a la col·laboració de més de 5.300 voluntaris i més de 170 organismes, s’han recollit gairebé 600 tones de residus, duplicant les expectatives inicials.
Ana Gascón, directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola Ibèria, ha assenyalat: “aquest projecte ens ha permès involucrar a tots els agents implicats en la sostenibilitat ambiental dels entorns marins des de la triple perspectiva de prevenció, retirada i sensibilització i economia circular. No hauria estat possible sense cadascun dels agents involucrats i sense cadascun dels 5.314 voluntaris”.
D’altra banda, Carmen Gómez-Acebo, directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola European Partners Ibèria, ha destacat que “aquesta primera edició de Mares Circulares ha estat un èxit, superant les nostres expectatives en quant a residus recollits i participants. De cara a 2019, volem continuar creixent en col·laboradors i àrees de treball, construint un projecte integral i integrador”.
El Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació realitza accions informatives i divulgatives en deu reserves marines d’interès pesquer, figures de protecció gestionades pel Ministeri. S’han aprofitat aquests espais per conscienciar sobre la necessitat de col·laborar en la protecció del mar i les diferents espècies, i especialment sobre l’impacte que les escombraries marines poden tenir sobre els diferents hàbitats. Perquè com diu el nostre lema, va ‘en benefici de tots’.
La recollida de dades és una part fonamental de Mares Circulares en tant que, recollits periòdicament i emmagatzemats en una base de dades, poden ser el manteniment i la base d’anàlisi científics que ajudin a identificar aquells residus que afecten l’entorn de manera més greu i duradora, podent així mateix obtenir conclusions decisives sobre la procedència dels residus.
El projecte respon a la dimensió externa del compromís de Coca-Cola amb els envasos dins de l’estratègia de sostenibilitat Avanzamos, i respon a l’objectiu de recollir el 100% dels mateixos perquè no acabin com a residus, especialment als oceans.
Així, durant 2018, Mares Circulares s’ha enfocat en tres línies d’actuació:
• L’urgent: intervenció i voluntariat.
• L’important: sensibilització i formació.
• Cap al futur: economia circular i estudis científics.
L’urgent: intervenció i voluntariat
Gràcies a la col·laboració de més de 5.000 voluntaris i més de 170 organismes, al 2018 s’han recollit 584 tones de residus. D’aquestes, 2,10 tones corresponen a plàstic PET, que serà reintegrat en la cadena de valor de Coca-Cola a Espanya, donant-li així una segona vida i fomentant pràctiques d’economia circular.
S’han dut a terme tasques de recollida de residus en 82 platges i entorns aquàtics de tots dos països. Així mateix, a través de 70 vaixells pertanyents a diverses confraries pesqueres que pesquen en els caladors de 12 ports d’Espanya i Portugal, s’han recollit residus directament del fons marí.
A més, s’ha col·laborat en la conservació de 10 reserves marines d’Espanya més un espai natural de Portugal amb la intenció d’evitar l’arribada d’aquests residus, col·laborar en la recollida dels mateixos i assegurar en la conservació d’aquestes zones.
Estíbaliz López-Samaniego, directora de projectes de Vertidos Cero, ha destacat: “Estem molt satisfets dels resultats obtinguts, han superat amb escreix les nostres expectatives i tot això és gràcies al sector pesquer”.
L’important: sensibilització i formació
Pel que fa a la sensibilització i formació, s’ha impartit formació en matèria de reciclatge a més de 18.000 joves i adults a 12 de les platges amb major afluència del litoral espanyol i portuguès, en col·legis i ajuntaments de 23 municipis espanyols i portuguesos, i en 5 fàbriques de Coca-Cola.
Theresa Zabell, presidenta y fundadora de Fundación Ecomar, ha assenyalat que “des de Ecomar, portem 20 anys conscienciant a la ciutadania i especialment als més petits sobre la importància de la cura dels nostres mars i la neteja de les nostres costes. Aquest any gràcies a Mares Circulares, hem pogut dur a terme 12 neteges de costes per tota la península ibèrica que estem segurs crearà un gran impacte en la manera de pensar dels nens creant un canvi de tendència en els adults del futur.”
Després de les diferents intervencions, més d’un 80% dels participants enquestats afirmava ser més conscient sobre el seu paper per a la correcta gestió dels residus i més d’un 65% declarava la seva voluntat de modificar hàbits en la gestió de residus domèstics.
Cap al futur: economia circular i estudis científics A més d’enfocar-se en la recuperació d’espais naturals i la prevenció amb campanyes de sensibilització i formació ciutadana, Mares Circulares té un tercer vessant que tanca el cicle i que està orientada cap a la cerca de solucions i nous models sobre la base d’estudis científics i iniciatives privades que promoguin l’economia circular. D’aquesta forma, a més de reintegrar el PET recollit en la cadena de valor de Coca-Cola, s’han fomentat tres estudis científics amb la Universitat de València, la Universitat San Pablo CEU y la Universitat de Cadis enfocats en els desafiaments ambientals que suposa la presència de residu plàstic en oceans i mars.
Manuel Merchán, president de l’associació Chelonia ha afegit: “Amb Mares Circulares hem aconseguit que tots els sectors involucrats en la sostenibilitat del medi marí i litoral participin activament en la consecució d’uns objectius que contribueixen a millorar la qualitat de vida de tota la societat, així com la conservació del medi ambient del qual depenem. A més, “partint de la base que no es pot conservar el que no es coneix, el component científic és essencial en una iniciativa de caràcter integral com és Mares Circulares”.
Finalment, i també en línia amb el caràcter circular del projecte, s’ha posat en marxa la primera edició del concurs Mares Circulares per part de l’associació Chelonia, que persegueix fomentar la cerca de solucions a la problemàtica ambiental generada pels residus en entorns marins. El projecte seleccionat pel jurat i dotat amb un capital llavor de 5.000€ ha estat PlasticFam, presentat per Luis Gonzalo Egea Tinoco, col·laborador de l’associació Biomas. Es tracta d’un projecte que combina recerca, innovació i sensibilització ambiental. Proposa usar la pròpia naturalesa per a la recollida de les escombraries marines, concretament, les prades de fanerògames marines de la Badia de Cadis, que actuaran com a barrera natural, tant per al macro com el microplàstic a les costes.
Amb Mares Circulares, tant Coca-Cola Espanya com les entitats col·laboradores posen especial focus en l’economia circular, base dels projectes que desenvolupa l’estratègia de sostenibilitat Avanzamos, on sempre es busca la màxima eficiència en l’ús de matèries primeres, processos de fabricació i gestió dels residus generats.
Mares Circulares a Catalunya
La primera edició de Mares Circulares a Catalunya ha suposat:
Total de residus recollits 727,31 kg
Total residus PET recollits 77,4 Kg
Voluntaris participants 304 voluntaris
Total persones en activitats de formació y sensibilització
1.047 persones:
197 persones en acciones de formació (formació a la ciutadania, col·legis…)
850 persones en acciones de sensibilització
Platges en las que s’ha actuat 5 platges:
Deltebre (Tarragona)
Platja de Cambrils (Cambrils,
Tarragona)
Calella (Calella, Barcelona)
Mataró (Mataró, Barcelona)
Sitges (Sitges, Barcelona)